tisdag 8 januari 2008

En sån dag

Idag har det varit en sån dag där det mesta går på tok. Det började lite smått när jag skulle fika. Jag satte på vattenkokaren, började pressa apelsiner. Gör i ordning tekoppen och lägger te i tesilen. Sedan fortsätter jag med att bre smörgåsar. När det är klart då upptäcker jag att jag glömt att slå vattnet över tesilen. Suck, jag som vill att teet ska dra en stund. Det var ju i alla fall en smärre sak som lätt gick att ordna.

Nästa grej var att jag skulle baka. Jag skulle göra linfröbullar. Då ska man koka en gröt på linfrö, havregryn och vetekli. Så långt gick allt bra. Sedan skulle jag smula ner jästen i degbunken. Då upptäcker jag att jästen är alldeles grön av mögel. Så det var bara att lämna allt och klä på sig för en promenad till affären.

När jag håller på att sätta på mig jackan så känner jag efter nycklarna. De låg på sin plats. Däremot fattades min bussremsa, den som jag använt när jag var ner på stan igår. Jag kände igenom alla fickor ifall jag i ren tankspriddhet stoppat den i fel ficka. Jag letade igenom handväskan, gick vidare till kassarna jag haft med mig från stan. Remsan fanns bara inte så jag måste ha sumpat den på något vis när jag satt på bussen på hemvägen. Troligtvis har jag stoppat den bredvid fickan, eller nåt likanden. Det grämer mig eftersom den var nästan ny. Jag hade bara använt den två gånger.

Nu är i alla fall brödet färdigbakat utan några fler misstag. Och jag ska klippa till tyg till lönnlöv/bordstabletter. Hoppas inget mer går på tok.

Inga kommentarer: