måndag 12 november 2007

Ålderskluven

Jaha, då var vinterdäcken påsatta på bilen. Det var ett krav jag hade på sambon eftersom jag ska använda bilen både onsdag och torsdag. Tänk jag som kört så mycket bil i jobbet, har blivit en feg bilförare på äldre dagar. Fast det har inte med ålder att göra, utan mer att jag inte kör så ofta nu för tiden.

Det är väl även dags att sätta broddar på skorna ,så man inte halkar omkull. Här är jag väldigt kluven. Det är tantvarning på broddar. Ändå vet jag, efter att ha ramlat ett antal gånger, att jag måste ha broddar på skorna. Med dålig balans och svaga fotleder så är det inget annat som gäller.

Jag skrev ju tidigare om min åldersnoja när jag skulle fylla femtio. Den åldersnojan är förbi. Jag trivs bra med att vara äldre. Det finns en hel del fördelar med att vara äldre. Man behöver inte sminka sig varje dag. Man är ju ändå bara hemma. Man kan bete sig lite pinsamt ute för alla alla vet väl hur pinsamma gamla tanter kan vara. Glömmer man nåt kan man alltid skylla på att man har Alzheimer light.

Fast det blir ändå kaos uppe i mitt huvud. För jag är ju ingen gammal tant. I alla fall inte, enligt min egen åsikt. Å i alla fall inte mentalt. Min kropp är nog ganska gammal. Det hänger och slänger både här och där. Skavankerna blir fler och fler. Orken är inte alls i nivå med vad jag tror jag klarar av. Med mera, med mera.

Men inom mig är jag fortfarande ung. Hur ung kan jag inte riktigt bestämma mig för. Men ung är jag i alla fall. Jag orkar hur mycket som helst, jag kan bära upp vilka kläder som helst och de sitter snyggt. Tänk er chocken när jag upptäcker att det inte är så. Jag känner inte igen den där människan jag möter i spegeln. Det kan ju inte vara jag.

Mina väninnor är inte heller gamla. De är lika unga som jag. Så på onsdag ska vi ha tjejlunch. Klart man ska ha tjejlunch när man är ett gäng tjejer som träffas. Med ett skratt inom mig minns jag min gamla farmor som vid 75+ sa att hon hjälpte sina gamla tanter. Det var hennes jämngamla väninnor som var lite krassligare än hon var. Hon var fortfarande ett yrväder som for runt och hjälpte till både här och där i den åldern. Hon var lika ålderskluven som jag är. Kan det ligga i generna?

Inga kommentarer: