torsdag 8 november 2007

Bassängtorsdag

Idag är det torsdag och det betyder bassängbad. Det är härligt för värkbrutna muskler. Vi är ett gäng tanter och två gubbar som bassängbadar varje torsdag. Det är inte bara kroppsmusklerna vi tränar. Vi tränar även ansiktsmusklerna genom mycket prat och skratt, både i omklädningsrum, dusch och bassäng.

När jag blev sjuk för en massa år sedan så talade min läkare om att det var vattengympa som gällde. Jag höll på att dö. Jag såg framför mig en massa feta, gamla tanter som fick fläsket att gunga i vattnet till musik. Dit hörde då inte jag. Jag som tränade en massa annat som passade mig bättre. Det var löpträning, work out och Friskis och Svettis. Inte skulle jag gå på någon vattengympa med gamla tanter. Dessutom skulle jag träna mig frisk, det hade jag bestämt mig för. Min läkare som var en klok man och som kände mig rätt väl svarade bara: "Ja, gör du det och sedan kommer du tillbaka till mig". Han visste vad han pratade om. Inte kunde jag träna mig frisk, däremot kunde jag träna mig sjukare för det var det jag blev.

Idag vet jag att vattengympa och promenader är det bästa för mig. Dessutom tillhör jag numera även de feta, gamla tanterna. Men då är det så här att det är väldigt trevligt att tillhöra den gruppen. Att man kunde ha så roligt under ett gympapass det kunde jag aldrig tänka mig. Vi gympar ju inte för att få mer muskler och bli starkare utan vi gympar för att få behålla de funktioner som vi har, ett tag till.

Vi bryr oss också om varandra. Vi känner till varandras krämpor och frågar om dem. Är någon borta så undrar vi vad det beror på. Man känner sig hela tiden sedd och bekräftad för man är en i gemenskapen. Vi tanter har lika stort behov av vänskap som man hade när man var fjorton. Skillnaden är väl det att numera har man inte så stora bekymmer över om man är vacker eller inte för vi har lärt oss att det är vi oavsett valkar och gråa hår. När man är över 50 har man för det mesta äntligen lyckats få bukt med sitt dåliga självförtroende. Man vet att man har en betydelse i sin närkrets.

Jag gillar det här regelbundna nu för tiden där vardagen har en viss återkommande rytm. Då behöver man inte belasta minnet med att komma ihåg vad man ska göra. Man behöver inte ens slösa på bläck och papper genom att skriva in det. Man vet att torsdagar betyder bad. Varannan onsdag betyder tvättstuga. En onsdag i månaden betyder tjejlunch och så vidare.

Inga kommentarer: