onsdag 4 december 2013

Elvis är på tiggarstråk

Elvis har aldrig varit en katt som tiggt. Vi har också alltid kunnat ha mat ståendes på spisen eller diskbänken utan att han gjort något. Så har vi aldrig kunnat göra med våra andra katter, som varit ena hejare på att stjäla mat.

Det senaste året har i alla fall Elvis börjat tigga lite grand. Han gillar ost och ostbågar. Men hans stora favorit är leverpastej. Jag behöver bara ta fram pastejen ur kylskåpet för att han ska komma. Medan jag skär så står han nedanför diskbänken och sträcker sig uppåt. Då ska jag skära hans pastej i små, små bitar och lägga i hans matskål. När han ska äta dem så tar han de med sig och springer iväg innan han äter upp dem. Precis som om han tror att jag ska ta de från honom.

När jag tog den här bilden hade han smugit sig upp bakom min dator och spanat in mina smörgåsar. Sekunden efter att jag tog bilden så sträckte han fram tassen i ett försök att sno en skiva.

Hade detta varit Totte eller Mimmi så hade leverpastejen varit borta för länge sedan. De båda var ena riktiga matatjuvar. Speciellt Totte. Det finns många historier att berätta om hans matorgier, när han lyckats öppna både kyl och frys för att stjäla mat.

5 kommentarer:

Camilla sa...

Leverpastej var favoriten för den hund jag växte upp med också. Hon slickade alltid burken med leverpastej skinande ren. Hon fick burken när pastejen var slut. Hon tiggde inte och knyckte inte från bordet.

Katten vi hade till för ett par år sedan tog aldrig mat från bord eller bänkar. Vi var alltså inte vana att gömma undan mat. Ibland passade vi grannens katt och den var expert på att knycka mat. Ganska snart lärde vi oss att när vi var kattvakter så fick man inte lämna någon mat framme. Så olika de är de där katterna.

Cicki sa...

Katter är verkligen stora personligheter. Jag har mött många katter i mitt liv och de flesta har utmärkt sig på ett eller annat sätt.....:-)

Beppan sa...

Nog skulle jag också hålla mig framme om favoritmaten fanns på bordet!
Katter är härliga djur. Tyvärr kommer ingen sådan hem till oss - äkta hälften har lagt in veto....

Le Loup sa...

Styre bryr sig inte speciellt, såvida det inte är skinka, Asta tigger inte, hon stjäl i stället och tack vare en matte som är lite yr och går ifrån vardagsrummet titt som tätt med ostsmörgåsar på bordet eller som i värsta fallen, glass, så är tillfällena oräkneliga. Just nu är Asta lite gramse för det har inte serverats glass på länge och hon går upp på bordet, (fast hon inte får) och tittar sig omkring sökande, för att sedan blänga på mig... :D

Cicki sa...

Beppan: Tråkigt att du inte få någon katt. De är ju stora personligheter.

Shirouz: Totte var ju den stora mattjuven här hemma. Tänkte på det härom dagen när jag hade gjort köttbullar och hade dem stod i en kastrull på spisen. Elvis brydde sig inte ens.