torsdag 15 mars 2012

Ibland fattar man ingenting

För några månader sedan så fick jag och min medförfattare varsitt brev från vårt förlag. Där stod det att vår bok skulle utgå ur sortimentet. Vi blev erbjudna att ta tillvara de böcker som fanns kvar. Nu visade det sig att det var över artonhundra exemplar kvar. Delade vi på det så skulle vi få drygt niohundra böcker i var. Det är mycket böcker.

Om vi ville ha några böcker skulle vi få fraktfritt upp till femton kilo. Både jag och min medförfattare valde det alternativet. Det kändes väldigt konstigt att veta att ens lilla "baby" skulle makuleras. Så en dag för ett tag sedan fick jag en tung låda som innehöll fyrtio exemplar. 

Vi var bägge två konfunderade över varför boken skulle tas bort. Vi visste sedan tidigare att den varit populär som utbildningsbok. Numera låg den ju även på förlaget Studentlitteratur. Det gjorde den inte ursprungligen.

I helgen var vi som sagt var till Sundsvall. Dotterns sambo, numera make, är lärare. Så jag tog med mig ett exemplar av boken som jag tänkte förära hans skola med. Han blev jätteglad över det och talade om att boken ligger fortfarande kvar som förslag till egen vald studielitteratur på lärarutbildningarna. Den är alltså fortfarande efterfrågad.

Då förstår jag ingenting. Varför ta bort en bok som fortfarande används i olika utbildningar?

7 kommentarer:

Junebacken! sa...

Vad irriterande!!
(Jag visste inte ens att du skrivit en bok, vad spännande, vad heter den?) Det känns som att jag skulle vilja läsa den, jag kan nästan räkna ut vad den handlar om och det är alltid intressant.
Men är det inte så ganska ofta? Jag upplever det så iaf, med allt möjligt. Ofta försvinner sådant jag använder i matlagningen ur sortimentet och jag kan inte begripa varför. För någon månad sedan försvann en superbra hästsalva mot mugg ur sortimentet. Jätteirriterande eftersom den fungerat jättebra och nu måste vi kosta på oss en massa olika burkar bara för att komma fram till ytterligare någon som fungerar. Ibland undrar jag om det inte förnyas för förnyandets skull, inte för att det behövs. Din bok tex tas bort till förmån för någon annan, bara för att den är ny och din har hängt med ett tag. Det betyder ju inte alls att den är bättre, ofta tycker jag att det visar sig vara tvärtom. =(
Kram

Cicki sa...

June: Jag antar att du gissar att den handlar om att vara förälder till barn med Damp/Adhd. Precis, så är det. Jag mailar dig om namnet, eftersom jag vill vara lite anonym i alla fall på bloggen.

Inger Marianne sa...

Låter som en bok även jag borde läsa så du kan maila mig också vad den heter. Eller kan jag köpa den av dig så du blir av med åtminstone ett ex.
Pris?
Kramis

Mångmamma sa...

Märkligt?
Och till er som ännu inte läst den, kan jag varmt rekommendera den. :)

Cicki sa...

Ime: Jag har mailat dig.

Mångmamma: Visst är det märkligt.

Trebarnsmamman sa...

Jag tror att det är såhär att boken börjar bli gammal och därför vill inte förlaget tillhandahålla den till förmånen för en massa nytt som skrivs och publiceras. Däremot har det troligtvis inte skrivits något som ersätter denna boken, därför används den fortfarande i utbildningar. Vad bokförlagen och utbildningsväsendet gör hänger sällan ihop. Istället får studenterna förlita sig på biblioteken och olagliga kopieringsexemplar...så mitt råd är att skriv en uppdaterad version, sälj in den på utbildningarna och se till att få den publicerad.

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Du är klok du. Det är ganska enkelt att uppdatera den. Det är att titta på lagändringar och skriva något om hur det går för pojkarna idag. Jag ska ta kontakt med min medförfattare få se vad hon säger. Hon skriver på en pjäs just nu så hon har kanske inte tid. Vi får se.