fredag 16 december 2011

Sanering på hög nivå

Idag städas det för fullt här. Visst, det har det redan gjort i några dagar. Idag har vi grovtvättstuga så nästan alla mattor blir så rena och fina. Själv har jag sedan ägnat mig åt köket. Sambon tog på eget initiativ (wow) itu med sovrummet. Vi kan ju inte lägga på rena mattor på smutsiga golv. Nu är det mer än golven som behövs tas. Det har varit lite si och så med städningen i höst så det har lagrats, så att säga.

Eftersom jag tycker om att har rent och ordning omkring mig så njuter jag. I helgen ska jag ta stora vardagsrumsmattan. Den har varit ett riktigt sorgebarn. Den var så fin när vi köpte den. Dyr också. Handknuten kinesiskt ullmatta. (Vi har inte alltid varit fattiga.) Vi har inte haft råd att lämna in den på tvätt, så den har sett bedrövlig ut. När jag för ett tag sedan fick tips om galltvål av dottern så fick vi bort alla fläckar. Det blev något bättre. Nu ska jag dammsuga den jätteordentligt med lilla munstycket, bit för bit. Och sedan "knäskura" den ordentligt med galltvål, från hörn till hörn. Förhoppningsvis får jag tillbaka lystern i den på det viset.

Å vad rent och fint jag ska få det till slut. (Utom kontoret, men det förtränger jag nu)

4 kommentarer:

AprilSus sa...

Duktig du är! Och visst är det väl härligt när man veta att det är rent och fint. Galltvål är ett riktigt universalmedel som biter på de flesta fläckar. Använder du den i flytande form? Det var ett tag sedan jag hade en flaska hemma, men jag tror jag ska investera i en ny, nu när du påminde mig. Den kostar ju lite att köpa in, men den går ju att spä med vatten och är väldigt dryg. Här är adressen till deras hemsida om någon är intresserad.
http://www.galltval.se/

Njut av doften av rentvättade golv och mattor. Kramis!

Cicki sa...

AprilSus: Nej, jag har den som en tvål. Jag hittade det på Clas Olsson. Känns som ett fynd.

Camilla sa...

Så noga du är som tvättar alla mattor, men så skönt det är efteråt när det är rent.
Fortsätt ha en bra helg!

Cicki sa...

Camilla: I och med att vi har djur, och alltid har haft det, så är man tvungen att ta mattorna. Det hamnar både det ena och det andra där. Kanske inte så mycket nu när vi bara har Elvis, men en och annan hårboll lyckas ju han få ur sig.....:-)