måndag 29 augusti 2011

Dagens samtal

Medan vi var på Ikea så ringde min mobil. Följande samtal utspelades:

TF=Telefonförsäljare, J=jag

TF: "Hej, jag heter Niklas och ringer ifrån Stora romanklubben. Du har blivit speciellt utvald att få två böcker gratis ifrån oss."

J: Du ringer lite olämpligt nu för jag är på Ikea och handlar.

TF: Då ska jag inte störa. Jag ringer en annan gång.

J: Det behöver du inte alls göra.

TF: Va, vill du inte ha två gratisböcker?

J: Nej, det vill jag inte!

TF: (aningen förvirrad) Nähä. Ok, då får jag väl tacka.

Han tyckte nog jag var jätteknäpp......:-)

7 kommentarer:

Mångmamma sa...

Fniss!
En klämkäck telefonterrorist ringde mig för någon vecka sedan och presenterade sig med; Hej, jag ringer från Telenor där du är kund.
"Nej, det är jag inte, var mitt inpass.
"Och därför tänkte jag erbjuda dig...va? Är du inte kund hos Telenor?"
Fast han försökte kränga på mig någon ny variant av extrafiffigt-billigt-jättebra abbonemangsform jag inte ville ha, innan jag hann hejda honom.
De är rätt envetna, di däringa stackars telefonförsäljarna ...

Cicki sa...

Mångmamma: Egentligen tycker jag synd om dem eftersom många sitter med provisionsbaserade löner. Det måste vara ett skitjobb eftersom de flesta blir lätt irriterade.

Mångmamma sa...

Min storson prövade ett slikt arbete. Han gav upp efter en-och-en-halv-månad. Tjänade nästan ingenting och fick sitta och vara trevlig 8 timmar om dagen med folk som mestadels önskade honom åt pepparn.
Nu kränger han försäkringar istället, färre arbetstimmar per vecka men med högre lön - och garanterad sådan dessutom!

Nilla sa...

Va? Skulle du få TVÅ böcker? Vad orättvist! ;)

Cicki sa...

Mångmamma: Jag förstår honom.

Nilla: Jag var ju speciellt utvald, enligt försäljare. Blev du bara erbjuden en bok. Och den skulle du offra 20 sekunder på. Med två böcker hade det ju blivit 40 sekunder....:-)

Anonym sa...

Jag sa en gång till en telefonförsäljare som ville att jag skulle byta telefonabonnemang att jag inte alls ville byta för jag ville inte ringa billigare, då blev hon alldeles tyst och hade liksom inget mer att komma med. Jag är så jä-la less telefonförsäljare, men samtidigt tycker jag lite synd om dem som har ett sånt skitjobb.

Cicki sa...

Annika: Man blir himla trött på dem. Likaså de här som överfaller en när man ska gå på affären. Det är ju oftast de som säljer teleabonnemang.