söndag 19 december 2010

Manana

På något vis har jag inte drabbats av någon julstress. Kanske för att det just nu finns så mycket annan stress i vårt liv. Jag tänker hela tiden, att det där hinner jag imorgon. Faktiskt är det rätt skönt att kunna känna så.

Idag ska vi åka och köpa julskinkan, senap och gravad lax. Sedan är all vår handling klar. Julstädningen får bli en dammsugning och golvtorkning. Mer orkar jag inte med. De måsten som finns är att göra klar julklappar, göra köttbullar (idag), baka vörtbröd (imorgon), tvätta (tisdag) och lägga in sill på onsdag.

Förmodligen sitter jag här med panik på torsdagkväll över allt jag inte gjort. Hoppas jag kan tänka bort det.

8 kommentarer:

Smycka sa...

Låter alldeles utmärkt att du inte har någon julstress. Det har faktiskt inte jag heller i år. *ler* Man gör en sak i taget och det blir som det blir. Svårare än så är det inte. Önskar dig en fortsatt trevlig fjärde advent. Kram =o)

Anonym sa...

Julstädningen är inte så viktig tycker jag. Det är ändå så mörkt nu så lite skit i hörnen syns inte. Jag städar mera när det blir vår och solen tittar fram och lyser upp alla skitiga vrår.
Det är skönt att inte ha någon julstress. Skippa paniken på torsdag kväll, ta det bara lugnt och försök njuta!

Mångmamma sa...

I min kommande krönika i lokalpressen denna vecka, skriver jag om min brist på julstress.
Lätt lakoniskt konstaterar jag att; Jul blir det i vilket fall som helst!
Städar gör jag varje dag, lagar mat från grunden ungefär 8 dagar i veckan, året om. :) Därför tar vi det lite lagom med hetsandet inför själva julafton.
Imorgon ska jag fara till stan och fixa de sista klapparna och på onsdag handlar jag maten som saknas.
Torsdagen är vikt åt far-är-rars insats bestående av griljering av skinkan och en stor form Jansson.
Då tänkte jag dricka glögg och slå in klappar!
Lite sill, några köttbullar och en vegetarisk skinka/griljerad kålrot - sen får det nästan räcka!
Skönt att du är kvar här i bloggvärlden.. Kram!!

Christina sa...

Vi kommer inte heller att städa särskilt, och av julmaten har vi bara åstadkommit korv hittills. Jag bryr mig inte vad vi käkar på julafton, jag vägrar också att stressa i år.
Jag vill vara ledig.

Kram på er bägge två!

Cicki sa...

Smycka: Detsamma till dig. Med ditt ben så kan du ju sitta i finfåtöljen och peka med hela handen till resten av familjen.

Annika: Håller med om att våren är det bättre att städa på. När solen skiner in och man ser allt damm...:-)

Mångmamma: När du skrev om den vegetariska skinkan så kom jag på att jag måste göra morotslåda och kålrotslåda. Det får bli på onsdag eller torsdag. Bonussonen hade en period när han var veggis. Då infördes kålrotslådan. Den blev en sådan succe att den numera är nödvändig på vårt julbord. I år ska vi även testa en morotslåda.

Christina:Jag förstår att du vill vara ledig. Du har haft ett hektiskt år utan mycket ledighet.

Cina sa...

Åh, den här julstressen! Den smyger sig på oavsett verkar det som. Känner också av den och försöker mota bort. Att bara njuta ändå liksom. Svårt som tusan men man får väl bara träna på det! Och varför, VARFÖR ska man städa bara för att det är jul??? Bättre att städa efter. Fast det drar i städnerven, nedärvd gen kanske???
Kram!

Mångmamma sa...

Just det; Morotslåda brukar jag ju göra också...
(Skippar den i år, bara en av tre "huliganer" hemma på julen!)

Le Loup sa...

Jag har inte känt av någon julstress alls, jag har städat, men som någon skrev, det gör jag ändå när andan faller på, och nu när damm-dinosaurier tittade fram underifrån sängen så tyckte jag att det var läge... Julklappar har jag inte köpt en enda, ingen får nåt i år mer än Unicef, maten ska jag köpa i kväll och sedan blir det som det blir. I år firar min vilde far och jag med en vän och hennes familj, det lär bli intressant, min vilde far hotar med att ta med fiolen...
Det blir nog en intressant jul. ;)