söndag 9 december 2007

Recept

Jag måste bara dela med mig av ett recept. Det här lagade jag igår. Sambon hade varit till tandläkaren och ville ha nåt lättuggat. Då passade fisk bra. Det här receptet hittade jag bak på fiskpåsen. Det blev gudomligt gott och var dessutom enkelt att göra. Det är ju ingen nackdel. Så är det någon som vill kopiera av det så, varsegod. Det bjuder jag på.

*****************************************************'
Limeöverbakad hokifilé med rotfruktsmos och basilikasås

4-5 port

Fisk

750 g hokifilé eller annan vit fisk
1 lime
salt

Smörj en ugnsfast form med olivolja och lägg i fiskfiléerna. Riv skalet av limen och strö över fisken. Pressa över limesaften. Salta rejält. Grädda fisken i 150 grader ca 10 minuter.

Rotfruktsmos

1 palsternacka (jag tog en bit rotselleri)
2-3 morötter
4-5 potatisar
salt & peppar

Skala och skär rotfrukterna i mindre bitar. Koka i 20 minuter och häll av vattnet. Mosa rotfrukterna grovt med stamp eller visp. Salta och peppra.

Sås

2 msk fiskfond
2 dl vatten
2 dl grädde
1 kruka färsk basilika (jag tog ½ pkt djupfryst basilika)
saften från ½ lime
1 msk maizena
2 msk vatten till redning

Koka försiktigt ihop fond, vatten, grädde och limesaft i ca 10 minuter. Blanda i maizenan i vattnet och red såsen. Koka i ytterligare 2-3 minuter. Lägg i basilikan och mixa ihop såsen.

Inga kommentarer: