fredag 7 oktober 2011

Finaste tyget del 2

Att det var ett fynd jag gjorde, när jag hittade det här tyget, det har jag varit helt klar om hela tiden. Idag har jag insett ännu mer vilket fantastiskt fynd jag gjorde. Mellan bakningar och andra nyttigheter har jag suttit och surfat runt bland tyger och webshopar. Vilka priser det handlar om! Jag tror knappt det är sant.

Det ska bli så roligt att göra något av det. Jag ska troligtvis lyda Ime´s råd och spänna upp en del av tyget på en ram. Resten ska jag göra lite andra saker av. Vi får se vad det räcker till.

7 kommentarer:

AprilSus sa...

Ibland ska man ha tur! :) Själv vet jag inget om tygdesigners.

Ha en fin helg! Kramis!

Cicki sa...

AprilSus: Ha en fin helg själv.

Inger Marianne sa...

Det gör du rätt i, häng den på väggen men inte i sol, kan bli en investering för framtiden. Gärna bakom bländfritt glas. Sälj en lagom stor kudde (dyrt) så du har råd.
KRAMIS!

engelsson sa...

Jodu..de tygerna e högvilt ute på loppisarna... Har missat en stor bit med en centimeter en gång när det var en stor loppis i buyn..Attans förargligt men jag hoppas den som nafsade till sig den hade vett o uppskatta det.. Tänkte ge dig receptet på bourek.. Nu har jag väldigt svårt med några jättenogranna angivelser då jag höftar till efter vad jag har hemma då jag gör den.. Men det blir inga problem för dig med din köksvana.. Degen heter kore eller jufke..det ska vara den tjockaste varianten o inte den lövtunna filodegen.. Du gör en fyllning av keso ca två tredjedelar av innehållet ska vara keso..lägg till fårost eller annan vitost..nersmulad..o det behöver inte vara så stora mängder men jag har i en hel del..sen ska det i kesella o grädde..o ägg..allt rörs ihop o provsmaka gärna för o se om det behövs salt..ibland e fårosten så salt att det inte behövs mer.. Nu viker du ut degen o bottnar i en oljad ungspanna med dubbla lager..sen varvar du ett par slevar fyllning med nya enkla lager deg..ca tre varv blir lagom..sen ska det paketeras.. Du lägger ett par ark deg omlott längst upp o viker in kanterna runt om så du får ett paket..pensla med olja o in i ugnen 175 200 grader i ca 20 minuter..lycka till

engelsson sa...

Kan tillägga att tre paket keso räcker till ett par plåtar..bara en liten angivelse

Cicki sa...

Inger: Det låter bra. Vi har spännramar hemma redan nu. Efter sambons måleriperiod. Kanske finns det någon i lagom storlek.

Engelsson: Tack för receptet. Ska testa det vid tillfälle.

engelsson sa...

Det ska bli oerhört spännande o se ett färdigt alster av Franck-tyget..kram