måndag 28 februari 2011

Förskräcklingskassan

När jag ändå var på gång med mitt ringande, så tänkte jag att det gäller att smida medan järnet är varmt. Så jag ringde Försäkringskassan. Jag får restskatt varje år, så jag skulle be dem att dra mer skatt varje månad.

När jag kommer fram till Kundservice så blir jag upplyst av en telefonröst att det är 21 minuters väntetid och jag har plats 189 i kön. Redan nu ledsnade jag, men gav mig sjutton på att jag skulle klara detta. Jag använde mig av högtalarfunktionen på telefonen och la den på köksbordet. Med jämna mellanrum talade en telefonröst om för mig vilken plats jag hade i kön, samt hur många handläggare som servade. Ibland var det 40 personer, ibland var det 34 stycken och ibland var det 25. Det pendlade fram och tillbaka. De måste ha hög personalomsättning på det där stället!

Medan jag väntade hann jag sätta en deg, göra lite annat smått och gott, samt lösa lite korsord. Inget ont som inte har något gott med sig.

När jag äntligen kom fram så fungerade inte datasystemet!!! Nu skulle handläggaren göra en notering om att det skulle läggas in om de ska dra extra skatt. Det skulle ske på aprilutbetalningen. Tidigast!!!

5 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Så trött man blir!! Men vi är ju luttrade, så man blir inte förvånad av nånting längre.

Cicki sa...

Ruta Ett: Precis.

engelsson sa...

Ööööhh vad jag avskyr deras sabla telefonkö... Bra gjort att du inte gav upp, det har jag en tendens o göra... Vad toppen att ditt EKG var bra,,sånt gillar vi ...kram

Le Loup sa...

Så j-vla typiskt. Och nu ska de lägga ner lokalkontoren också. Strålande. Härnäst får vi väl karta och kompass, hjälm med lampa på och uppmanas att leta efter en handläggare, samt önskas "Lycka till" om vi mot förmodan skulle hitta en...

Cicki sa...

Engelsson: Du får göra som jag gjorde, lägga luren på bordet och göra något annat medan du väntar.

Shirouz: Det är skrämmande att de ska lägga ner alla lokalkontor. Det känns som lite skrämseltaktik för att de ska få loss mer pengar från regeringen.