tisdag 10 augusti 2010

Nostalgikväll

Ikväll har det verkligen varit en kväll fylld av olika minnen.

Det drog igång med Jerry Williams som var med på Allsång på Skansen. Jag började lyssna på Jerkan när jag var 12-13 år. Då sjöng han med Violents. Tror de till och med hette The Violents med Jerry Williams. Sedan har han bara fortsatt. Nu är det femtio år sedan jag hörde honom första gången. Och jag gillar honom lika mycket nu som när jag var i tonåren. Jag har haft förmånen att få se honom vid många tillfällen eftersom han har haft konserter i Sundsvall med omnejd ett antal gånger. Alltid lika medryckande. Vem kan stå still när Jerkan drar igång sin rockmusik? Inte jag i alla fall.

Nostalgikvällen fortsatte med att man sjöng en gammal låt som Monica Törnell och Lasse Holm sjöng förr. Det gjorde att jag gick till datorn och sökte på webben om Monica. Jag undrade vad hon gjorde nu. Hon hade en offentlig hemsida som visade att hon fanns på Facebook. Jag brukar inte lägga till kändisar som vänner på FB, men den här gången gjorde jag det faktiskt.

Efter Allsången så slog vi över till fyran och såg på Filmen om Rolandz. Den i sin tur gav en massa dansbandsminnen. En gång i världen var jag en riktig danshoppa. Jag älskade, och älskar, att dansa. Ibland kunde jag vara ute fyra kvällar i veckan. Inga killar kunde dansa så bra som killarna i Sundsvall. Vi dansade till Skytts, Cedermarks, Flamingokvintetten, Knytta Spelmanslag och många, många fler.

En av mina sorger idag är att sambon vägrar dansa, till och med hemma i köket. Det är väl smällar man får ta när han är så bra på så många andra sätt.

Här kommer en av mina favoriter med Monica Törnell. (Även Jerkan har gjort en version av den.)

7 kommentarer:

Le Loup sa...

Jag såg också på det igår, jag gillar Jerkan, han är cool och Monica Törnell har alltid varit en favorit, tusingen vet om inte jag också ska vänförfråga där. :)

Camilla sa...

Visst är det kul att dansa ibland. Min man vägrar också. Jag brukar passa på när jobbet har fest. Då brukar det gå att få ett par buggrundor med någon kollega. Sedan klarar jag mig till nästa gång :-)

Smycka sa...

Det är alltid roligt med gamla minnen och speciellt Jerka! Mitt Husband dansar inte "styrdans". Bara "fri" dans. *ler* Själv älskar jag att dansa nästan all dans. ;)

Kramelikram =o)

Cicki sa...

Shirouz: Både Jerkan och Monica är speciella. Man ser hur det lyser ur ögonen på Jerkan när han står på scen.

Camilla: När jag höll på med mitt föreningsliv så blev det ju en del dansande på konferenserna. Nu blir det aldrig om det inte blir en stilla stepp i köket eller syrummet. Det händer faktiskt ibland....:-)

Smycka: Vilka tråkiga gubbar vi verkar ha. Fast de är bra på annat istället....:-)

Polargrevinnan sa...

Här har du en till som gillar att dansa. När jag efter en knäoperation åter kunde dansa, åkte herrn och jag på en Ålandskryssning och då blev det dansa av. Jag hade träningsvärk dan därpå. Håller med dig att det finns viktigare egenskaper än att vara dansant.
Jag tittade också på Allsång på Skansen igår. Visst är han bra den käre Jerry. Underbar skiva du har, jag har bara hört den med Jerry. Ola Forssmed är en favorit för mig. Han spelade Graucho i Bröderna Marx på Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Jag skrattade så det höll på att hända en olycka. Han är som en gummidocka.
Jag ligger efter med sommarpratarna. Jag har datorn i sovrummet (vi har skilda sovrum) så jag lyssnar på programen sent på kvällarna. Det är många olika livsöden som blir berättade. Alltid något att ta till sig.
Det har sina sidor att göra uppehåll i bloggandet, det blir mycket att läsa fatt. Jag har varnat herrn att jag kommer att sitta vid datorn ikväll så vi får ha trevligt på vars sitt håll.
Ha en fortsatt trevlig vecka.
Kram Viola

Mångmamma sa...

Just den här låten gillar jag också.
Fast resten av musiksmaken delar jag inte, är antagligen född i "fel" tid...;)

Cicki sa...

Viola: Härligt att du är tillbaka igen. Du får väl skrolla friskt i bloggläsandet. Det brukar jag göra när jag ligger efter. Det går inte att hålla koll på allt....:-)

Mångmamma: Det är väl tur att smaken är olika ibland. Tänk så trist det skulle vara om alla tyckte lika....:-)