fredag 27 november 2009

Slutrapport

Här kommer nu slutrapporten om hur rågsurdegsbaguetterna blev.

På den här bilden har jag, som ni ser, bakat ut dem. Jag är inte nöjd med jäsningen i detta läge och de skulle behöva mer tid. Men då kommer jag inte att få dem klara till middagen så jag chansar. Eftersom jag inte har någon baguetteplåt, får det bli vikta folieremsor som skydd mellan.

De ska nu få vila under gammelfarmor Julias vackra handduk. Den är numera upphöjd till bakduk. Alldeles för fin för att användas till smutsiga fingrar.









Brödet fick vila länge efter utbakningen, men det hjälpte inte. Jäsningen var inte bra. Bröden blev kompakta och jag ställde plåten lite för lång ner, så de blev lätt brända i botten. Smaken av råg och surdeg var perfekt. Men som sagt var så blev de för kompakta. Baguetter ska vara luftiga. Jag får prova igen, en annan gång.

4 kommentarer:

Christina sa...

Jäklar...efter den bilden på den bubblande surdegsgrunden trodde jag att du var säker. Så knepigt det verkar.
Min granne Bi gjorde också ett surdegsbrödbak, och det blev också lite väl kompakt.
Men som du skriver - smaken är det sannerligen inte ngt fel på.

Cicki sa...

Christina: Min deg skulle nog behövt 1-2 timmar till på sig i första jäsningen. Men skam den som ger sig. Lustigt att även Bis deg skulle bli så kompakt. Vi provar igen. Ska testa Gotlandslimpan men jag måste köpa pomerans först.

Viola sa...

Jag är så impad av det du gör,ska någongång ta tag i den biten...

Min familj är just nu(eller var) av den bekväma sorten som gärna låter sig servas. Och när sevicepersonalen(dvs JAG) strejkade så muttrades det.
Noll förståelse. Då tog det hus i...för jag blev så besviken och arg....

Därför talar jag inte med någon av dem(det är svårt att vara tyst)just nu.
Det fjäskas må du tro men jag ska hålla ut några timmar till.

Kram på dig och natti!

Cicki sa...

Viola: Håll ut. En strejk då och då brukar funka. Har själv testat det med oftast gott slutresultat....:-)