fredag 27 november 2009

Baguetter på rågsurdeg

Som jag skrev om här så fick jag en bok om surdegsbakning igår. Det var käraste bloggvännen Christina som jag fick den av. Jag bläddrade och njöt i den hela kvällen. Det var svårt att bestämma sig vad jag först ville göra. Men eftersom jag ska servera pasta med tonfisksås ikväll så tyckte jag det skulle passa bra med rågsursbaguetter till. Det fick det bli.

Eftersom jag hade färdiga surdegsgrunder i kylen så var det bara att sätta igång och blanda. Jag började igårkväll för att få igång surdegen igen. Jag matade på den och ställde den varmt. Imorse hade jag det här resultatet. Bubblig och fin.




Jag la över den i min kära gamla hjälpreda, hushållsassistenten. Ett av de bästa köp jag någonsin gjort. Den köpte jag begagnad av en vän i slutet på sjuttiotalet och den har verkligen fått göra rätt för sig. En gång har jag kört sönder den så vi fick byta en grej som driver degkrokarna runt. Efter det har den gått som en klocka igen och är oumbärlig för mig som inte klarar att bearbeta en deg för hand.


Så här fin ser den ut nu när jag fört över den till en degbunke i plast. Inköp på Willys för 39:-. Ytterligare ett av mina bra investeringar. Det kanske verkar konstigt varför jag lägger över degen från assistenten till en inoljad plastbunke. Men det är för att nu ska degen bearbetas/dras med jämna mellanrum så den blir seg och härligt att baka med. Dessutom är jag en sådan som vill diska undan efter mig eftersom jag jobbar. Grejerna till hushållsassistenten är lite knölig att diska, så jag tycker det är skönt att få det gjort medan jag fortfarande orkar. Plastbunken är enkel att diska ur på slutet.

Jag återkommer med rapport om resultatet senare. Nu ska det först jäsas och dras i många timmar.

4 kommentarer:

Christina sa...

Hmmm, vilket drag det är i din surdegsgrund! Det kanske var det som gjorde att jag fick ett plattbröd, att det inte var tillräckligt med fjong i min grund.
I boken står det att den ska likna chokladmousse i konsistensen, och det gjorde den...men din grund ser betydligt mer förtroendeingivande ut än vad min gjorde.

Det ska bli kul att få se hur resultatet blir.
Mums så gott ni ska äta ikväll!

Själv tappade jag surdegs-sugen lite grann, så för att få tillbaka lusten så bakar jag det här brödet idag. Om en halvtimme ska det in i ugnen...

Cicki sa...

Christina: Jag tycker inte du ska ge upp. Jag vet inte vad som blir fel för dig för jag tycker inte jag gör något speciellt alls. Ibland glömmer jag även att mata en gång i veckan så det kan bli två veckor mellan matningarna. Ändå blir det bra. Är det kanske som det där med gröna fingrar....:-)

Brödet du gör idag verkar gott. Har skrivit ut det nu. Visst kan man byta Manitoba Cream mot vanligt specialvete. Det verkar onödigt dyrt med Manitoba. Du vet ju hur snål/ekonomisk jag är.....:-)

KB sa...

Du har en exakt likadan maskin som står i mitt skåp. Jag fick den första gången jag fyllde 25, då ville jag hellre haft en ny symaskin, men mamma tyckte jag skulle ha detta monster istället.
Därför har jag alltid haft agg till den! Jag förstår att det är en kanonmaskin, men vi är inte så goda vänner...
Den ende som använder den nu är I när han kommer hem. Det lutar nog åt att den flyttar med honom... så småningom.

KB

Cicki sa...

KB: Det är nog den bästa hushållsassistent som tillverkats, alla märken. Vet inte när Bosch började med den men med tanke på vår ålder så bör de ju börjat med den någon gång på sjuttiotalet, kanske tidigare ändå. De tillverkar samma modell fortfarande. Det är rätt otroligt.