fredag 16 oktober 2009

Mer om inskränkthet

När jag är inne på det här med förmågan att tänka sig in i andra människor situation, så kom jag på en annan händelse i mitt liv.

Detta utspelade sig under min singelperiod mellan äktenskap och samboskap. Jag dejtade en man som hette den manliga versionen av mitt namn, alltså Christer. Jag tyckte han var en kul och trevlig kille fram tills ett samtal, som kom att avsluta vår relation.

Denna C bodde några mil ifrån mig så vi tillbringade en del tid i telefonen. Vid ett tillfälle så berättade C för mig att hans dotter fått arbete som personlig assistent. Det tyckte jag var jättekul, eftersom jag vet vilket viktigt arbete det är. Men C kunde inte hålla med mig. Dottern skulle jobba åt en gift man som var rullstolsburen. Det innebar att hon måste duscha denna man. Det kunde inte C fatta att hon måste göra. "Ska min dotter tvätta kuken på en gift man?", var hans ilskna fråga. "Självklart", tyckte jag i min tur. Det ingick ju i hennes arbetsuppgifter. Men C tyckte att sånt kunde väl frun ta hand om. Jag försökte argumentera om att frun var inte vårdare eller assistent åt sin man, då ska hon inte heller behöva göra sådana saker. Hon ska bara vara hustru, på samma sätt som om hennes man hade varit fullt rörlig. Men det kunde inte C förstå.

Vi argumenterade om detta fram och tillbaka och jag blev ilsknare och ilsknare. Till slut så skrek jag att jag kunde inte dejta en så inskränkt man och slängde på luren. Det var slutet på den relationen.

Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt för inskränkta människor och jag kan än idag inte förstå varför denna C inte kunde förstå varför hans dotter skulle tvätta könsorganet på mannen som hon var personlig assistent åt. För mig är det en självklarhet varför hon skulle det!

4 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Tror att hans reaktion är ganska vanlig. Och att situationen kan bli knepig på flera sätt ... men i princip har du rätt, det är klart att karlen har rätt att bli ren!

Cicki sa...

K-häxan: Tyvärr så är det nog så. Man kan hårddra det ytterligare med vad en assistent ska hjälpa till med när det t ex gäller sexuella frågor. Det är bra om man diskuterar sådana här frågor. Det är då man tvingas att tänka till.

Anonym sa...

Tack och lov att det finns människor som du, som är utanför assistansvärlden och diskuterar detta ämne och har så bra åsikter som vi annars måste slåss för att föra fram.
Idag blev det GULDSTJÄRNA dör ditt inlägg.
Kram
Karin

Cicki sa...

Karin: Att få guldstjärna från dig är ju högsta betyget.....:-) Så utanför är jag ju ändå inte. Jag har ju levt med RBU i så många år och varit med och diskuterat assistansfrågor så någonting har man väl ändå tagit till sig. Sedan är jag ju en obstonat jäkel, det vet du väl.....:-)