lördag 13 juni 2009

Tekakor (uppdatering)

Idag bakar jag tekakor. Ursprungsreceptet kommer från min moster Maja. Sedan har jag ändrat om det genom åren så de blir lite nyttigare och saftigare. Jag har minskat på jästmängden, ökat jästiden, bytt socker till sirap och bytt ut en del vetemjöl mot grahamsmjöl. Här hemma gillar vi dem skarp. Beskrivningen är kanske inte så noggran och pedagogisk men jag tror ni fattar i alla fall hur man ska göra.

Medan brödet jäser och gräddas så petar jag in lite sömnad. Det är miljökassar som gäller just nu. Återkommer med bilder på dem.

Majas tekakor på mitt sätt

32 st

1 l mjölk
200 g smör
50 g jäst gärna för söta degar
1 dl sirap
2 tsk salt
2,5 l vetemjöl
0,5 l grahamsmjöl

Låt degen först jäsa i 60 minuter. Kavla ut dem till en tjocklek på ca ½-1 cm. Tryck ut kakor med mått, ca 12 cm diameter. Låt dem jäsa 40 minuter på plåten. Grädda i 225 grader i 6-7 minuter.

Uppdatering: Öka gärna på gräddningstiden med en eller två minuter. Jag tyckte det blev lite dåligt gräddade.

2 kommentarer:

Moster Ma sa...

Jag tror jag ska pröva dessa godingar - om man får göra vad man vill när degen jäser - jag är så dålig på att sy nämligen!

Cicki sa...

Jag lovar att du får göra vad du vill i spilltiden....:-)

Jag tror du kan öka på gräddningstiden med en eller två minuter. Tyckte det blev lite dåligt gräddade.