söndag 29 november 2009

Middagsmat

Ikväll var det min tur att laga mat. Jag hade planerat att göra kycklinglår med potatisgratäng. Jag hade sett att några morötter hade börjat bli dåliga så jag tänkte att jag har i dem i gratängen. När jag skalat och rivit potatis och morötter så tyckte jag det såg lite lite ut. Jag orkade inte skala mer så jag tog fram lite broccoli från frysen och petade ner. Jag saltade och hade på riven ost. Jag uteslöt vitlöken som jag alltid annars har i potatisgratäng. Var rädd för att den skulle dominera över de andra smakerna.

Det blev kanongott. Det är då inte sista gången jag blandar ihop så här till en gratäng. Rekommenderas verkligen.

7 kommentarer:

Spader Madame sa...

Lyssnar, gillar verkligen gratänger!

Cicki sa...

Spader: Gratänger är kanongott.

nillas liv på pinnen sa...

Kan ju inte bli annat än gott med de ingredienserna! =)
Blomkål är också gott att ha i.

Christina sa...

Det lät som en jättegod gratäng! Visst är det kul att laga mat på rester och det som finns i kylskåp och hyllor?
För ett tag sedan fräste jag lök, hackad vitlök, kycklingrester som jag hade skurit i mindre bitar, hackade grönsaker av allehanda slag som låg och kroknade i kylen. Fräste ihop allting och hällde på bulgur och vatten och en rejäl slatt flytande kycklingfond. Lät puttra 12 min och det blev också så där kanongott :)

Hördu, för ett tag sedan hade du ett inlägg om några skivor lövbiff som du virade runt grönmögelost eller nåt sånt där...det var väl också lite restmatlagning som blev lyckat. Har du ngn länk till det inlägget?

Cicki sa...

Nilla: Blomkål är gott till mycket så det kan jag tänka mig passar i en sådan här gratäng.

Christina: Vad gott det låter. Det som är så kul att göra sånt här hopkok är att man vet ju aldrig hur det kommer att bli.

Lövbiffen var inte någon rest. Det var en variant av ett recept där man egentligen ska ha färskost i. Här har du inte alla fall länken.

http://cickisdesign.blogspot.com/2009/10/smarrigt.html

Moster Ma sa...

Man tager vad man haver... och ibland blir det sådär extra gott!!!
Inspirera mera!

Cicki sa...

Moster: Det blev lite Cajsa Warg över det hela....:-)