tisdag 27 oktober 2009

Min dag

Nu känner jag mig riktigt nöjd med min dag. Jag tog mig en syfri dag för att hinna med lite annat. Det har jag verkligen gjort, både det jag planerade plus lite till.

Jag har betalat räkningarna (usch), vattnat blommorna, matat surdegarna, rensat och plockat ihop bland tyghögarna och varit på en promenad med sambon. Sist, men inte minst, så har jag röjt ur i klädkammaren. Jag var stenhård när jag provade alla kläder. De som kändes som "nja, jag kanske kan ha den ett tag till" åkte iväg. Annars brukar jag spara sånt ifall att......Nu är det en kasse som ska till loppisen, en kasse som ska omvandlas till något annat och två hemstickade tröjor som jag ska riva upp och sticka vantar och mössor av.

Det gladde mig extra mycket att jag fortfarande kan ha min fina mintgröna moccakavaj. Dessutom kunde jag fortfarande ha en brun, damig dress som jag tyckt extra mycket om. Den har jag ett kul minne med.

Jag skulle prata inför valda delar av socialdepartementet. Bengt Westerberg var socialminister och vi lobbade för det som så småningom kom att bli assistansreformen. Då bodde jag i Sundsvall så det var flyg som gällde. På den tiden bjöds man på frukost på planet. Naturligtvis så spillde jag ut kaffet. Jag hann hicka till och tänka att det var ju tur att dräkten var brun. Men en flygvärdinna räddade mig med några servetter så jag klarade faktiskt kläderna och slapp skämmas över min klumpighet......:-)

6 kommentarer:

Smycka sa...

Grattis på din 2-årsdag! =o)

Låter som om du har haft en bra dag idag! Kan vara både roligt och tråkigt att rensa en garderob/klädkammare. Man får fram roliga minnen!

Kramkram =o)

Cicki sa...

Smycka: Jag känner mig i alla fall väldigt duktig....:-)

Biggan999 Svart och vitt sa...

Så tokigt man kan läsa, det stod damig och inte dammig, jag tänkte då får hon väl kasta den eller tvätta*s* Jag läste om meningen då klarna det. Men duktig har du varit.Städa klädkammare och just plocka bort det man inte kan ha för att det har krympt, är svårt, man hoppas att man en dag ska komma i det, men det är för det mesta en önskedröm. Jag har börjat tänkt så här han jag inte ha det kasta, skulle jag gå ner i vikt, bra då kan jag köpa nytt

Polargrevinnan sa...

Grattis till att varit 2 år i bloggvärlden.
Jag säger grattis även till aktiviteten i klädkammaren. Det är ju ett helt företag att ta sig för
med att sortera kläder. Mina gardrober består nog av 50 % - kan kanske användas. Jag ska försöka göra som du - kan vara ett bra nyårslöfte.
Vilken tur att dräkten var brun. Jag har spillt ut rödvin på min fina linnedräkt - adjöss med den.
Fin tunika du sytt. Det måste vara roligt att kunna sy kläder och annat som man kan ta på och säga: detta har jag gjort.
Hushållsarbete är ju nödvändigt,
men inget bestående, men så klart om man inte "håller undan" då syns det.
Nu säger jag godnatt, mitt sömntåg går vid midnatt, nu är det visst försenat.
Det blir ett gomorron till dig och ha en trevlig dag. Viola

Cicki sa...

Polargrevinnan/Viola: Den här urrensningen har hängt över mig länge så nu känns det skönt att den är gjord. Det blev lite luft mellan galgarna, om man så säger.....:-)

Det är jättekul att kunna sy sina kläder själv. När barnen var små sydde jag det mesta till dem. Även mina egna kläder sydde jag förr till stor del. Jag var föreningsaktiv och behövde mycket "konferenskläder". Då var det jättekul att komma i egna kreationer. Numera har jag ju inte så stort klädbehov. Det ska mest vara nåt skönt och ledigt nu för tiden.....:-)

Mitt sömntåg går alltid sent så jag är med och stänger ner internet innan jag nannar. Någon annan får starta igång det på morgonen. Då sover jag...:-)

Cicki sa...

Viola: Glömde säga att det måste känts väldigt nedrigt med den nerspillda linnedräkten.