söndag 16 augusti 2009

Fikus Robusta

När jag för tolv år sedan var nyskild och hade flyttat till eget boende, köpte jag en fikus på Ica. Ett sådant där billigt köp, där man tänker att går det så går det. Man har inte förlorat en förmögenhet om blomman vissnar ner och dör.

Det gjorde inte denna fikus, dog alltså. Istället så växte den och frodades. När jag så småningom flyttade in hos sambon så fick fikusen flytta med. Den hade då blivit ganska stor och till skillnad från andra fikusar så hade den grenat sig ordentligt. Den trivdes ännu mer i det nya boendet. Den fick stå ljust, men inte för soligt. Så den växte och grenade sig ännu mer.

Vi var oerhört stolta över denna vackra växt. Med jämna mellanrum flyttades den in i badkaret och duschades. Det tyckte den mycket om. När vi så småningom skulle flytta till där vi bor i dag, så flyttades fikus med varsamhet. Nu var den nästan i takhöjd så det var lite pyssel med att förflytta den. Den har trivts ordentligt även de senaste åren och för ett år sedan slog den i taket och orkade inte stå upprätt för egen maskin. Vi fick förankra den i ett rör på väggen.

Nu började jag fundera på om våra vägar skulle skiljas åt. Jag konfererade med sambon och han höll med mig. Så i våras, efter viss vånda, tog jag fram sekatören och gick lös på fikusen. Den klipptes ner i hanterbara bitar. Dessutom klippte jag av fyra grenar som jag satte i en vas.

Nu har de fått rötter och en ny liten fikus har blivit planterad. På skoj satte jag ihop alla fyra i en kruka. Nu ska det bli intressant att se hur den beter sig. Blir det en fikusbuske eller måste jag dela på dem? Det får framtiden utvisa.

7 kommentarer:

Cecilia N sa...

En sådan planta bar jag hem i anoraksfickan en gång för många år sen.

Den blev stor, fast inte så stor som din. Den blev också rätt "skallig" så jag gjorde "kinesisk avläggning" och lyckades få ut ett skott.
Som nu är lika stor som en första blev, men den mår bättre.
Vi får se hur stor den blir.

Bloggblad sa...

Det måste vara en extremt levnadsduglig planta, jag har nog tagit död på ett par stycken genom åren.

Cicki sa...

Cecilia: Välkommen hit. Det är nog första gången jag ser dig....:-)

Visst är det roligt med skott som tar sig och frodas. Egentligen ska ju skott stjälas för att bli bra, enligt gammalt talesätt. Kul att det förnyade skottet mår bra....:-)

Bloggblad: Fikusar har jag haft en del genom åren men de har mest haft blad uppe i toppen.

Däremot lyckas jag avveckla sådana där "idiotsäkra" växter som garderobsblomma och hemtrevnad. För att inte tala om pelargoner. De och jag trivs inte ihop trots att jag tycker de är så fina.

Annela sa...

Jag har haft en yuccapalm, som växte som din fikus. Till slut blev den för stor för oss och jag sålde den på Blocket. Jag fick en rejäl slant för den.

Cicki sa...

Annela: Kul. Inte trodde jag att någon ville köpa något sånt på Blocket. Däremot har jag sett att man kan sälja blomskott på Tradera. Har funderat på att testa det.

Annela sa...

Testa det, Cicki. Jag har både sålt och köpt blomskott och plantor på Tradera. Det är kul.

Cicki sa...

Annela: Jag har provat en gång med ett skott från ödesträd. Men jag var nog lite fel ute säsongsmässigt. Antar det kan vara läge igen nu inför hösten.