måndag 1 december 2008

Söndagnatt

Nu är dag två avklarad i marknadsäventyret. Idag var det riktigt mycket folk på marknaden. Vi sålde en hel del och är nöjda. Men när jag sitter här nu med värk i hela kroppen och svid i ögonen så undrar jag om det är värt besväret.

Jo, det är det nog, trots allt. För första gången på länge har jag känt mig riktigt levande. Jag har ju en krämarsjäl inom mig och då menar jag inte den giriga. Utan den som tycker om att sälja, glädjen av att få folk intresserad för vad man säljer och då spelar det ingen roll om man säljer äpplen på Ica eller egna hemsydda saker på marknaden. Man får känslan av att man är en vinnare när man lockar fram en kund som tänkt gå förbi och får henne att köpa flera saker ur lagret. Det hände flera gånger idag. Då är det inte pengarna som räknas utan förmågan att sälja.

Vi träffade en liten försäljerska idag som hade precis de där rätta tagen i sig. Vi stod i ett tvådelat stånd. Vi delade det med mamman till denna lilla försäljerska. De sålde inredningsdetaljer. Lilla fröken, som var tio år, löste av sin mamma ibland för att hon skulle få gå undan en stund. De hade en fönsterdekoration som jag fastnade för. När lilla fröken insåg det så bombarderade hon mig med argument för varför jag skulle köpa just denna fönsterdekoration. Hon visade hur man kunde göra om den på olika sätt, hon diskuterade pris med mig att det var billigare endast idag. När jag gick iväg en stund så försökte hon övertala sambon att han skulle köpa den för att överraska mig. Det kallar jag för en äkta försäljerska. Den tösen kommer att gå långt.

Trots det köpte jag den inte. Förutom en krämarsjäl så har jag en snålvarg boendes inom mig.

12 kommentarer:

Spader Madame sa...

Jag kan se både dig och henne framför mig! Att känna sig levande är en viktig ingrediens i må bra-soppan! KRAM Cicki!

Anonym sa...

VAd härligt det verkar ha blivit för din del.
Tur att det är så där lagom( jojo) och att du nu får andas lagom till jul.
Kram

Anonym sa...

Vad roligt att det gick bra igår! Förstår precis varför du inte köpte fönsterdekorationen, jag hade tänkt likadant som du, men... kalla det inte snålvarg, utan ekonom..!

Kram

KB

resan mot ljuset sa...

Du är mitt upp i målet med flera veckors arbete, ser jag. Fortsätt och gör ditt bästa och njut sen av dina framgångar. kram

Lena sa...

I bland är det värt besväret,värken och tröttheten för att få känna att man LEVER.Bara man får bestämma det själv.Det låter som det inte var så tokigt iaf,vila upp dej nu till nästa gång. Kram

Anonym sa...

Åh, vad roligt att det har gått bra!! =D Jag tror att det är det roliga du kommer att minnas sedan när du ska ta ställning till om du ska göra det igen...
Själv ska jag premiärsälja på lördag, Katarina Bangata i Stockholm! Det ska bli kul men jag börjar bli ganska nervös. Tänker sådant som att mina saker inte är tillräckligt fina... =/
Den här veckan blir bråd, jag har inte heller hunnit julpynta, har jobbat dygn fre + sön och lördagen tillbringades i Globen på HOrse Show, fantastiskt roligt!! Så nu måste jag städa, pynta, fixa alla förberedelser inför marknaden + allt det övriga som ska ordnas med hästträningar och mat mm. Sedan har jag en anhörig ligger på Akademiska sjukhuset som jag skulle behöva åka och hälsa på men jag får absolut inte vara det minsta förkyld för då får jag inte komma. Och naturligtvis så vaknade jag med ont i halsen och ont i kroppen i morse.. =(
/June på www.junebacken.se

Cicki sa...

Spader: Jag har aldrig förstått varför FK misstänklig gör folk som söker förtidspension. Man vill ju verkligen jobba, men klarar inte av det. I alla fall så är det så för mig. Även om jag kände mig väldigt levande så är det sådana här gånger det verkligen känns att man inte längre klarar av det.

Viola: Nästa söndag är det dags igen. Men sedan är det "ledigt" för julförberedelser.

KB: Vi är ju rätt lika, du och jag....:-) Det kommer mail under dagen.

Resan: Tack. Ja nu är jag framme vid målet. Det var lite som en värdemätare på vad folk tycker om mina saker.

Lena: Visst är det så. Ibland får man stå ut med värk för att få göra något roligt.

June: Vad roligt att du ska iväg också. Vad är det på Katarina Ban? Är det också marknad eller en butik? Synd att jag ska stå på söndag också. Annars hade jag kunnat åka in och titta på dig....:-) Men jag orkar inte det när jag måste hämta kraft till söndagen. Det är klart dina grejer är fina. Jag tycker du syr jättefina saker. Tråkigt med din släkting som ligger på Ackis. Här ska det adventpyntas den här veckan. Har inte hunnit det innan.

Mie sa...

Ha ha hoppas bara att den lilla försäljerskan inte ger sig in i mobilbranchen... o råkar träffa mig;)
Kram!

Anonym sa...

Psst, du har ngt att hämta hos mig:-)

Anonym sa...

Du har en utmärkelse att hämta hos mig :)

Hilda sa...

Åh, vad härligt, bara tioår och redan försäljare. Du kanske får anlita henne i fall du måste koncentrera dej på att skapa alster i symaskinen. Kram!!

Cicki sa...

Hilda: Undrar om jag ska hyra in henne tills på söndag. Just nu vet jag inte om jag orkar en dag till....:-)