lördag 27 september 2008

Totte och svamparna


Den rubriken låter som en barnbok. Så är det i alla fall inte. Egentligen borde det stå Totte och potatisarna. Vi har skördat klart på lotten och vi fick skapligt med potatis. Det är lerjort där så jag var tvungen att skölja och göra ren all potatis innan jag lade den för förvaring. För att de inte skulle behålla fuktiheten och ruttna så la jag dem i en gammal badbalja som jag klädde invändigt med handdukar. Jobbet tog tid eftersom jag får ont av att stå längre än en kvart i taget. Då passade Totte på och hitta sig en viloplats. Hur skönt det nu kan vara att vila på en massa knölar. Han är som han är, vår gammelman.
Jag lovade ju bildbevis på de stolta fjällskivlingarna jag hittade. Här kommer det.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken goding :) kanske tänkte han att det var något som gjordes i ordning speciellt för honnom

Cicki sa...

Han är en goding. Jag håller med....:-) Det kommer att bli tomt den dagen han är borta. Han är fjorton år nu.

S... sa...

Tjusiga svampar, har också hittat en men vågade inte plocka...

Cicki sa...

Jag såg att du hade en bild. Vi hade en bra svampbok med oss så vi artbestämde den innan vi plockade. Det var jättegott. Jag fick tillagningstips av en svampexpert i bekantskapskretsen. Man stekte den hel och åt som tillbehör. Nackdelen var att hur mycket jag än sköjlde så var det sand kvar mellan skivorna på undersidan.

S... sa...

Aj då, då knastrade det lite...

Har också hört att det ska vara en mycket bra matsvamp...nästa år kanske!

Finns det några trattisar kvar därute då?

Mie sa...

Ha ha, kanske blev lite knölaktig massage för honom;)

Cicki sa...

S: Jag har inte varit ut sedan i tisdags men det måste det ju finnas. Har du varit i Åkers styckebruk. Där brukar det finnas massor har jag hört.

Mie: Katter är roliga. De hittar de mest underliga platser att ligga på....:-)

Anonym sa...

Är du med på EFIT/Ett foto i timmen i morgon (1 oktober)?

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Tack för förfrågan men tyvärr är det inte min grej. Dessutom har jag tvättstuga imorgon så det känns körigt. Men tack i alla fall. Jag nöjer mig med att titta på dina bilder....:-)