onsdag 24 september 2008

Ännu mer äckliga djur

Imorse så säger sambon att han tyckte sig se att Totte hade en fästing som hängde från hakan. Totte vistas alltså många timmar i vår säng på dagtid och sover även med oss på nätterna. När vi inspekterar Totte noggrant så hittar vi inget konstigt djur. Vi skakar ur alla sängkläder men hittar inga djur så vi försöker intala oss att han kanske bara hade en matbit hängandes där. Han är ju gammal och börjar få lite svårt att hålla sig ren.

Men sambon ger sig inte. När jag sitter vid datorn och går igenom kvällens och nattens mailskörd så kommer han med ett hushållspapper. På det ligger en verkligt fullmatad, alldeles grön fästing. Den är numera både klämd och nerspolad. Vad dessa djur har för berättigande i näringskedjan har jag svårt att förstå. Det känns som jag varit ute i skogen för sista gången i år.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade en gång en katt som blev sjuk i Borelia. Vid ett tillfälle tog I och jag 23 fästingar på honom, han hade säkert ytterligare 23 men vi tyckte synd om honom. Han älskade att vara i skogen, så vad skulle vi göra. Han fick somna in i lugn och ro istället. Kolla dig noga när du varit på svampjakt.

Kram KB

S... sa...

Usch ja, det är vidriga djur, de och tvestjärtarna!

Cicki sa...

KB och S: Jag känner att jag just nu har ingen större längtan att gå i skogen. Men samtidigt så är det ju så himla skönt. Jag får väl ta det onda med det goda och kolla igenom kroppen noga när jag varit ute. Jag blev så nojig att jag tvättat kläderna inkl jackan som jag hade i skogen för att inget ska få finnas kvar.

EVA / whiskyochchampagne sa...

Usch och fy för fästingar ! Än så är det inte så många häruppe men de ökar ständigt tack vare de milda vintrarna...tyvärr !
Läste nyss att Sverige invaderas av kackerlackor( pga alla utlandsresor... )...och de är lika äckliga de...iiisssch !

***
KRAAAM EVA

Cicki sa...

Eva: Jag trodde inte fästingar fanns norr om Dalälven. Själv kommer jag ju från Sundsvall, men bor numera i Mälardalen. Här är fästingplågan verkligen stor. Men det är väl som du säger att de milda vintrarna bidrar till spridningen. Kackelackor verkar inte heller vara någon hit.