söndag 21 september 2008

Vi som var unga när det begav sig

Ikväll har jag sett ett program med Björn Skifs. Det var en samling av godbitar genom hans drygt fyrtio år som artist. Det fick mig att börja minnas. 1961 startade Tio i topp. Då var jag tolv år. Jag minns inte om jag började lyssna från alldeles första programmet, men jag var med nästan från början i alla fall. Jag förde statistik över alla låtar och artister som var med. Jag hade alla listor samlade i kollegieblock. Som tur var hade jag en snäll och musikintresserad pappa, så när jag tvingades med på någon släktträff som gick av stapeln på en lördag, såg han till att jag fick tillgång till husets radioapparat kl femton noll noll. Sedan skröt han för resten av släkten om vilken duktig dotter han hade som klottrade ner dessa listor.

De första åren med Tio i topp var det mest amerikansk musik som dominerade. Rocken hade ju funnits en tid. Men så kom då det berömda året 1963 som förändrade all form av ungdomsmusik. The Beatles slog till. De fick sitt genombrott här i Sverige med "She loves you". De var även med i TV-programmet "Opp och poppa" som leddes av Kersti Adams-Ray. Jag minns fortfarande när jag gick till skivbutiken och köpte singeln. Tyvärr har den skivan försvunnit på vägen. Det hade varit kul att ha den kvar.

Med Beatles följde så mycket annat med. Modet förändrades, frisyrerna förändrades och det startades nya band som aldrig förr. Alla skulle bli nya beatlar. Allt det där mindes jag ikväll när jag såg Björn Skifs. Han började också på den tiden i bandet Slamcreepers. Han var då en vansinnigt gullig kille från Vansbro.

Jag började även fundera över hur den musikvågen förändrade livet för så många andra. Många som än idag håller på med musik. Jag kan ju inte låta bli att nämna en del av dem. Sleepstones var ett stockholmsband. Där fanns Ted Åström och Janne Schaffer. Inte helt okända namn idag. Behöver jag nämna Hep Stars? Vem känner inte till att Benny Andersson började där. Även sångaren som man tyckte var så söt med sitt långa hår är ju inte helt okänd, i alla fall inte för oss lite äldre. Naturligvis tänker jag på Svenne Hedlund. När jag nämner Benny Andersson så får jag ju inte glömma Björn Ulvéus. Nu kom ju inte han från någon popgrupp utan det var trubadurgruppen Hootenanny Singers från Västervik som han kom från.

Vi hade Maniacs som den inte helt okända Tommy Körberg, började i. Ola and the Janglers levererade Ola Håkansson, idag musikproducent, samt den numera avsomnade gamla Idoljuryns Clabbe af Geijerstam. Det bör kanske tilläggas att det är inte Clabbe som är avsomnade utan den Idoljuryn. Ända uppe i Kiruna startades det band. Därifrån kom The Shanes där Lennart Grahn än idag har sina fingrar med i musiken. I tävlingen Västkustens Beatles vann Tages med idolerna Anders Töpel och Tommy Blom. Jag skulle kunna räkna upp hur många som helst, Fabulous Four med Lalla Hansson, Hounds med Janne Önnerud osv osv. Många av de som började då är idag i sextioårsåldern och håller fortfarande på med musik på ett eller annat sätt. Är det någon som minns fler så fyll gärna på.

Vad var det då som hände i början av sextiotalet? Jag vet egentligen inte. Men jag är helt övertygad om att det som hände då påverkar musiken än idag. Det var så nytt och revolutionerande det som kom. Vi som var unga då, rycktes med. Ibland känns det som att vi var den första riktiga tonårsgenerationen. Den generation som revolterade och vågade vara unga. Vi vågade ta för oss på ett helt annat sätt än vad våra föräldrar hade gjort.

Själv revoluterade jag så småningom ännu mer genom att bli mods och digga rytm&blues. För mig var det inte längre Beatles som gällde, utan det var De Rullande Stenarna och Them som gällde. Från Them kom Van Morrison som jag fortfarande gärna lyssnar till. Den musiken man lyssnade på då, går aldrig ur blodet.

För den som är intresserad finns hela Tio-i-topp-historiken att hitta som en pdf här.

11 kommentarer:

Lena sa...

Man drömmer sig bort till ungdomens dagar.Det va tider de.
Tvillingsjäl eller???

Anonym sa...

Jag skulle själv kunnat skriva likadant som du. Det handlar om nostalgi, men VILKEN nostalgi! Såhär med facit i hand var vi med om något av en revolution både inom musiken och allt annat också. Beatles-skivan She loves you, har jag kvar även deras första LP. De vårdas med största omsorg.

Kram
KB

Cicki sa...

Lena: Ja, ibland tror jag att du och jag är lite tvillingsjälar. Har tänkt den tanken ibland.

KB: Visst var det en revolution på många vis. Nu blir jag lite avundsjuk på dig som har skivan kvar. Jag vet inte hur min försvann men jag hade sk goda vänner när vi bodde i Gbg. Jag skriver "så kallade" för det försvann ett och annat från mitt rum innan jag insåg vad de gick för. Det kan ha varit då skivan fick ben. Min första Stones-LP har jag kvar och M har en box med alla samlade singlar. Fast det är senare utgåvor.

Anonym sa...

Jag och min man såg lite på slutet av Björn Skifs igår. Min man blev också väldigt nostalgisk och mindes allting som igår. Jag såg ju igår hur Björn Skifs såg ut som ung och kan bara konstatera att han är mycket snyggare idag!! =)
Han är en man som kommer att ta med sig barnasinnet ner i graven. Kul att du delar med dig av 10-i-topp-historiken, det ska jag visa min gubbe!
/June på www.junebacken.se

Cicki sa...

June: Björn har ett mer karakteristiskt och manligt utseende idag. Vad jag förstått så är din gubbe i min ålder så han var ung samtidigt...:-)

Anonym sa...

Han fyller 54 på fredag. Jag har ingen riktig koll på hur gammal Björn Skifs är men vi konstaterade att han måste vara ca 10 år äldre. Kan det stämma. Min man har en hemsida, hans hobby är att fotografera. Jag har en länk på min hemsida om du vill gå in och titta. Hansaafotograf. =)
/June på www.junebacken.se

Cicki sa...

June: Björn har i alla fall fyllt 60 för det pratade han om i programmet. Själv fyller jag 60 nästa år. Jag ska kolla på din sida sedan.

Spader Madame sa...

G0-talet...jojo, men för mig är det 80-talet som gäller, den musikstil som råder när man är tonåring är magisk. Men visst har du rätt, musikaliskt var 60-talet stort, tänker på att de visar Sixties på längden och tvären i SVT. Dessutom finns där mycket oförglömligt, t o m med för "min" generation!

Cicki sa...

Spader: Ungdomsåren är nog magiska oavsett vilket årtionde det infaller....:-)

Anonym sa...

Björn Skifs är född 1947 i April
jag och några kompisar höll också på med topplistor. Men vi hade också en Elvis-klubb.

Cicki sa...

Anonym: Det var tider då. Tider som på något vis finns kvar i blodet än idag. Det är nostalgitrippar ibland så det står härliga till....:-)