torsdag 14 juli 2011

Ny dammsugare

 För fem-sex år sedan köpte vi ny dammsugare. Vår gamla Volta brann när jag städade för intensivt en gång. Då köpte vi denna Nilfisk. Ett gammalt välkänt dammsugarmärke.Det kändes som ett fynd då. Den hade allergifilter, teleskoprör och extra lång slang. Den kändes lyxig. Ända tills den för något år sedan började falla i bitar. Slangen gick av, locket till extratillbehören gick sönder. Droppen var när ett av hjulen gick i småbitar. Då kändes maskinen inte så lyxig längre. Vi kontaktade Nilfisk men eftersom vi inte hittade köpekvittot så sket det sig, så att säga.
Nu har vi övergivit Nilfisk för en Miele. Vi åkte idag för att passa på att fynda när OnOff hade utförsäljning. Det var fler än vi som tänkt samma tanke. Det fanns inte en endaste dammsugare kvar. Det var ju tur för Elgiganten och oss. För vi slank in där istället och fyndade denna skönhet. Hoppas den håller längre än fem år i alla fall. Och kvittot ska vi vara rädda om, den här gången.

Jag tror att en röd dammsugare har samma effekt som röda skor. Det blir mycket roligare att städa.

Vi slank in på Rusta också. Där fyndade jag stora gardinsöljetter för en tjuga. På tygaffären skulle de ha många tjugor för liknande öljetter. Jag ska ha de till en väskmodell som jag snart ska sy.

10 kommentarer:

Lippe sa...

Snygg dammsugare!! Jag har också en röd men inte lika snygg röd. Jag hade en sådan där dammsugarförsäljare här en gång. Han hade en dammsugare som kunde våtsuga och massa finesser på, tom lyse!!
Den kostade 18.000:-!! SÅ roligt blir det nog aldrig att dammmsuga!

Vonkis sa...

Städa för intensivt, undrar hur det går till :-)

Själv kör jag med en gul liten Rolfy som fungerar väldans bra i lägenheten.

Cicki sa...

Lippe: Jag hade också en sån hemma för ett antal år sedan. Jag lät han suga ur min ryamatta och sedan sa jag nej tack.....:-) Tror de att man är helt stollig eller?

Vonkis: Det var när jag dammsög madrassen som dammsugarn gick het och brann. Den kanske var ovan med att jag var så energisk.....:-)

Anonym sa...

Vi har också en röd dammsugare men även den håller på att falla i bitar, måste nog införskaffa en ny röd :-).

Cicki sa...

Annika: Egentligen är det ju trist att städa men det är rätt kul att köpa ny dammsugare. Hoppas ni hittar en ny röd fin sak....:-)

Camilla sa...

Jag tror som du att med glad färg så blir det roligare att städa. Vi hade en klargul förut och den gillade jag, tills den luktade brännt.
Skulle vara spännande att höra vad du tycker om din nya dammsugare. Vi köpte en ny för drygt ett år sedan och jag gillar den inte alls. Den låter högt, suger dåligt, har för kort sladd och dummt rör. Annars är den bra :-)

Cicki sa...

Camilla: Är det också en Miele som du har köpt. Vi dammsög igår så nu lär det dröja några dagar till vi premiäranvänder den här. Lovar att berätta för dig.

Camilla sa...

Vår är en Menuette köpt på Rusta. Billigaste sorten så man ska inte vänta sig för mycket, men ändå. Anledningen till att vi valde denna dammsugaren är att den saknar påse. Man tömmer en plastbehållare med ett filer i stället. Just den biten gillar jag, men den måste ju fungera att dammsuga med också.

Nu är jag så iriterad på den att jag funderar på att köpa en ny, trots att denna fortfarande "fungerar". Konstigt att det inte finns så många modeller av påslösa dammsugare, för det är en bra ide (så länge man inte är dammallergiker).

Cicki sa...

Camilla: Sambon är dammallergiker så vi måste vara noga med filter och liknande. Det är enklare nu när Hepa-filter verkar vara standard på de flesta maskiner i kända märken i alla fall. Den här gick på en tusenlapp men de där maskinerna kostar flera tusenlappar i vanliga fall. Därför känns det som ett fynd.

Trebarnsmamman sa...

fint med röd dammsugare!