onsdag 3 februari 2010

Det är rätt gött att leva.

Idag har jag varit ute i den stora vida världen. Nästan i alla fall. Halvvägs till storstan hoppade jag av pendeln. Jag skulle på mammografi.

Som den virriga tant jag är så gick jag fel, trots vägbeskrivning på kallelsen. Jag tog fel uppgång från tåget. Jag visste ju åt vilket håll jag skulle, så där var det inget problem. Men eftersom jag då kom från fel håll så blev det rätt jobbigt. Jag var helt övertygad om att jag skulle till en adress med nummer 110. När jag väl hittade dit så fanns det ingen mammografi där, enbart vanliga hyresgäster. Eftersom jag är en väldigt ordentlig (men virrig) tant så hade jag kallelsen med mig. Efter att ha kollat på den så insåg jag att det var nummer 101 jag skulle leta efter. Till slut kom jag rätt.

Jag var ute i god tid så jag hann, trots mitt irrande. Jag fick komma in direkt och allt gick snabbt så jag var klar samma tid som jag egentligen skulle varit där. Jag hade bestämt med en väninna att vi skulle fika efteråt. Nu ringde jag henne och sa att jag redan var färdig.

Medan jag väntade på henne så gick jag runt i centrum. Himla praktisk att lägga en mammografi mitt i en affärsgalleria. De måste veta vad kvinnor vill ha. Jag irrade in på KappAhl och fick se att de hade rea på reagrejerna. Det passade min plånbok. Så medan jag väntade på min väninna så shoppade jag loss ordentligt för 99:-. För den summan fick jag en långärmad tunika och en söt kortärmad topp, lämplig för sommaren. Det hade varit dumt att låta bli de fynden, även om alla extra kronor egentligen ska sparas till bilreparation.

Väninnan och jag delade på en semla och till det blev det två koppar kaffe i var medan vi pratade och pratade. Det var länge sedan vi sågs så vi hade en del att ta igen. Vi slängde även lite käft med några herrar i vår ålder. En liten oskyldig flirt har även virriga gamla tanter rätt till ibland.

När vi sedan skildes åt, väninnan till sin bil och jag till pendeln, så tänkte jag att livet är bra skönt ändå. Här har jag i lugn och ro kunnat handla lite billigt, träffat en vän som jag fikat och surrat med. Behöver man så mycket mer i livet egentligen. Ja, det skulle väl vara det där med lite bättre betalt då.

9 kommentarer:

KB sa...

Det är det "lilla" i tillvaron som lyser upp mest! Och som man sätter högst värde på. Det gäller att ta vara på sådana tillfällen. De lever man länge på.

KB

PS Glöm inte Det Okända ikväll

Bim HD sa...

Härligt med sådana dagar... När allt flyter på rätt ok. Själv gick min mammografi ju sådär - även om det inte är något farligt... Blev rätt många besök här och där bara - och känningar av senaste än...
Hm, det där med fika och vän på stan låter också härligt - just nu känns det dock som om... går inte...
Må så grankott...

Mångmamma sa...

Låter mysigt.
Vi har också haft en bra dag, tre småttingar som hjälpt till att mala kalvfärs och trilla biffar av det. Bland annat..
Tack för värmande ord hos mig!
Visst är det så att man bara är mänsklig i slutänden men vi kan alla ta en funderare på hur vi bemöter varandra, som små och stora medmänniskor.
Trevlig kväll.

Moster Ma sa...

Det SKA va gött å leva!
Kram

Cicki sa...

KB: Precis så är det.

Bim: Det är alltid lite nervöst innan man får besked ifrån mammografin. Det är ju bara att hoppas att allt är OK.

Mångmamma: Den där barntiden har jag lagt bakom mig nu både med lättnad och med sorg. Snart är barnbarnen så stor så de kan vara med och trilla köttbullar.

Vi måste verkligen tänka på hur vi är mot varandra. Just det du skrev om hur man själv vill bli bemött känns så självklart. Fast det verkar inte som att det är självklart för alla.

Moster: Det SKA ju vara det....:-)

Klimakteriehäxan sa...

Du har helt enkelt radat upp klokheterna en efter en i dag!
Mammografi - fyndshopping - mysfika - bara en HALV semla, så otroligt smart! - och en aning av en flirt ... vilken toppdag!!!

Polargrevinnan sa...

Du har verkligen tagit vara på din dag, skönt när man känner sig nöjd.
En halv semla - jag hade nog unnat mig en hel. Jag ska visserligen gå ner 3 kilo till den 15 april, men en semla skall det bli snart.
Det är svårt att stå emot fynd, jag har blundat, tittar inte på några kläder.
Ha det så bra.
Kram Viola

Cicki sa...

K-häxan: Idag blev det full pott, kan man säga....:-)

Viola: Jag unnade mig en hel semla igår så idag skulle det helst inte blivit mer än en slät kopp kaffe. Men semlor är det så lätt att falla för och den var perfekt så där som jag vill ha den. Med en lagom klump i mitten...:-)

Jag vågar inte ens tänka på hur många kilon jag skulle behöva gå ner. Det handlar i alla fall om tvåsiffrigt.

Cina sa...

Mysig dag! Semlor är grejen så här års!
Kram!