torsdag 28 januari 2010

Trotsålderstankar i ett kaos

Idag är jag i trotsåldern. Jag var det redan igårkväll. Då var jag trött efter att ha haft tvättstugan i ett antal timmar. När jag blir trött blir jag grinig. Det är nog inte speciellt unikt. Det drabbar nog de flesta då och då. När jag blir grinig så går det ut över sambon. Vem annars ska det gå ut över? Det är ju bara han i närheten. När jag blir grinig på honom, så drar jag upp kaoset vi lever i. För det är hans fel. I alla fall tycker jag så när jag är grinig.

Vi har ett rum. Låt oss kalla det för kontoret eller datorrummet. Det är ett rum i kaos. Vi har bott i den här lägenheten i tre och ett halvt år. Detta rummet är nästan inte ett dugg åtgärdat sedan inflyttningsdagen. Eller jo, jag överdriver nog lite nu. Vi har varsitt datorbord och det står lite hyllor inklämda här och där. Hyllorna är fyllda med diverse pärmar, videofilmer, datorböcker, datorböcker och datorgrejer. När jag raljerar brukar jag kalla det här rummet för sambons pojkrum. Här är han tonåringen som vägrar städa fast mamma tjatar. Jag vet inte hur många ouppackade lådor det står travade efter väggar och under datorborden. Där det inte står lådor står det bildskärmar, här talar vi om tjockskärmar som väger ton. Är det inte bildskärmar så är det gamla datorburkar. Inte nog med att det håller sig i det här rummet. Det hamnar grejer i vardagsrummet också. När det inte får plats på kontoret. Vänner har lärt sig att hos oss kan de dumpa sitt gamla datorskrot. Sambon tar emot allt. Eller gjorde i alla fall förr. Där har jag fått igenom min vilja, att inget nytt skrot kommer över vår tröskel.

Sambon har planer, många fina planer, på hur det ska bli här. För han ska röja. Det säger han varje gång jag ilsknar till och blir tjatig. Då pratar vi lugnt om hur det ska göras, vad som ska kastas, vad som kan säljas och vad som ska sparas. Det är jättefina planer. Om de bara verkställdes.

Sambon är inte lat, för när han gör något så gör han det ordentligt. Då är han perfektionisten själv. Men han har väldigt svårt att komma igång, lång startsträcka kan man säga. Dessutom blir han deprimerad på vintern. Han hatar snö och kyla. Och han blir deprimerad över en utredning som just nu verkat ha fastnat någonstans. Som gör att han inte kommer vidare. Jag försöker peppa att han ska ringa sjukhuset och höra vad som hänt. Men han mår så dåligt så han orkar inte. Det blir nog jag som får göra det till slut. Fast jag inte vill vara någon domderande mamma som tar ansvar för hans liv. Jag vill att han ska ta ansvar för sitt eget liv.

Sådana här gånger blir jag så himla trött på honom. Så när jag stod där och strök tvätten igårkväll så tänkte jag att nu får det bli så att en av oss flyttar! Jag står inte ut längre! Sådana tankar tänkte jag. Så började jag tänka hur mitt liv skulle vara utan sambon. Renare och mindre kaotiskt, helt klart. Kontoret kunde göras om till syrum med fina hyllor efter väggarna där tygerna ligger i lättåtkomliga travar. Lockande tanke.

Men tänk så tomt och innehållslöst det skulle bli. Ingen att skratta tillsammans med, ingen som drar mig till sig i sömnen, ingen som kommer med kaffe och stryker mig över kinden, ingen att dela sina tankar och funderingar med. Ett liv utan kärlek. Jag visste hur han var när jag valde honom. Väger jag för-och nackdelarna hos honom så väger fördelarna och det positiva väldigt mycket tyngre än den negativa biten. Så vad gör jag. Naturligtvis stannar jag här. Det är allt eller inget som gäller. För jag älskar honom så mycket!

Men jag kommer att fortsätta bli grinig ibland, men bara ibland. För att jag behöver pysa över ibland. Och bli arg på sambon ibland. För de gångerna brukar han städa lite, i alla fall ibland.

16 kommentarer:

KB sa...

Varför är jag inte förvånad?! Ska göra det sen... Här är det en bänkskiva och list vid diskbänken som ska åtgärdas - sen...

Inte undra på att vi hamnar i trotsåldern igen.

Kram
KB

Hur framskrider Herr Agaton?

Cicki sa...

KB: Nog är det så. Agaton växer fram men just nu har jag sprättat bort benen och ska göra om för jag blev inte nöjd. Perfektionist när jag syr, vet du....:-)

Mångmamma sa...

Sv; Tack för kommentar och att mitt inlägg uppskattades.
Själv blir jag så heligt upprörd över slika orättvisor och människans önskan om att leka Gud i tid och otid.
Ser att du syr, ännu en gemensam nämnare!
Tittar in igen, jag med!

Bloggblad sa...

Om nån vecka har vi varit gifta i 35 år - jag har lärt mig leva med att många saker görs "sen..." och att "sen..." kan vara rätt långt fram i tiden.

När jag röt till om alla garderober som var belamrade med datorer - och pekade med hela handen - åkte de ut i garaget... Kan ju vara bra att ha.... första modellerna kan ju bli antika...

Cicki sa...

Mångmamma: Har inte hunnit läsa så ordentligt hos dig än. Har haft lite annat för mig idag. Men jag kommer att kika in fler gånger, var så säker.

Bloggblad: Här har vi också några antika saker. Det går ju fort i datorvärlden så allt blir snabbt gammalt och antikt. Tyvärr har vi inget garage att langa iväg det till. Och på vinden är det fullt med en massa andra bra-att-ha-saker. Jag bor ihop med en ekorre.

Moster Ma sa...

Så underbart mänsklig och kärleksfull du är... ler igenkännande!

Cicki sa...

Moster: Det är väl så verkligheten ser ut för det mesta....:-)

Junebacken! sa...

Oj Cicki, vad du fick mig att skratta och le igenkännande när jag läste det här. =)
Jag känner igen både mig själv och äkta maken i det du skriver. Jag blir, precis som du, grinig på maken ibland, just för att det finns ingen annan att bli grinig på. När jag blir grinig är det mesta hans fel. =D
Maken är, å andra sidan, väldigt lik din sambo. Oordning, för att inte säga lätt kaos, om han fick bestämma själv. Högtflygande planer och visioner hur allt ska bli. Det har han haft i 10 år och än har jag inte sett något av det. =)
Men precis som du säger, så är det ju viktigt att gå tillbaka i tiden och försöka se dem som de var när vi träffades och försöka minnas känslan. Just känslan är viktig. Och den minns jag alltid. Det är så härligt! Och då blir jag nästan nykär igen. =) Man får ta det onda med det goda helt enkelt och vem vill leva kärlekslöst? Nej, då är det nog bättre med lite kaos då och då? =D Kram på dig!!

Viola sa...

Hej!
Har du tid idag, så välkommen in och hämta lite...jag du får väl se;-)
http://lillaviola.blogg.se/2010/january/utmarkelsen.html

Cicki sa...

June: Det är väl så verkligheten är för de flesta. Våra gubbar blir väl också trötta på oss mellan varven. Det gäller verkligen att komma ihåg känslan. Det fick vi lära oss när vi gick i familjeterapi. Det var det första hon frågade oss om, vad det var som gjort att vi fastnade för varandra. För min del var det just sambon snällhet och att han fick mig att skratta och vara glad.

Cicki sa...

Viola: Jag ilar om en stund.

Polargrevinnan sa...

Ja, det är inte lätt alltid att leva ihop, men så länge kärleken finns reder man ofta upp problemen.
För mycket stridheter kan ju göra att den tar slut. Men jag tycker inte era "datorproblem" verkar vara
olösbara. Det är väl helt naturligt
att du önskar dig ett "flickrum".
Går det inte att dela rummet.
Ha nu en mysig och trevlig helg.
Kram Viola ( Jag är visst inte ensam om namnet Viola, hälsa henne)

Viola sa...

Ta nu inte siffran 7 så himla allvarligt,huvudsaken är att du har läst min motivering=.

Om du så bara vill berätta en sak,gör det jag kan ändå inte räkna;-)/ Viola den lilla

Cicki sa...

Polargrevinnan: Visst skulle det gå att dela av rummet om det inte vore så fullt med prylar....:-) Det är lika bra att han får ha det här rummet. Jag häckar med mina tyglådor i sovrummet. Det funkar även om jag skulle önska mig ett flickrum....:-) Vi grälar sällan eller aldrig så att kärleken ska nötas ut är ingen risk. Det är bara jag som puttrar över någon gång ibland.

Lilla viola: Ska hälsa från Stora Viola....:-) Fick ihop sju saker efter visst funderande.

Biggan999 Svart och vitt sa...

Inte får du väl röra hans bra ha grejor.Känner igen det där, min måg säger att det man inte använt på 2 år KASTA. Försökte att få Roger med på det, och så hans statestik. Det stod lådor travade under hörnbordet och soffan, irritationsmoment. Men hellre Roger med sina bra ha grejer och statestik än som det är nu utan, det är tom tyst stilla, inget att bli irriterad på, tråkigt händelselöst

Cicki sa...

Biggan: Jag kan tänka mig att sådana irritationsmoment kan bli saknade när personen i fråga är borta. Jag vågar inte ens tänka tanken på hur jag skulle känna det om den dagen kom. Usch! *kramar om dig*...