lördag 23 januari 2010

Tio år

Idag firar sambon och jag tio år tillsammans. Vi firar verkligen den dagen vi träffades, eftersom det var kärlek vid första ögonkontakten. Fast egentligen var det nog kärlek redan vid tangentbordet. Jag vet att jag berättat om det tidigare, men för nya läsare så kommer det en kortversion här.

Som singel i slutet på 90-talet så häckade jag på Aftonbladets chat. Där fanns det både trevliga och otrevliga människor. De otrevliga lärde man sig hantera och de trevliga hände det att man lärde känna IRL.

Alldeles i början på 2000-talet så hade jag krångel med min dator. En "Varghane 39" hakade på något jag sa på chatten. Det resulterade så småningom i att jag berättade för honom om mitt datorstrul. Han berättade då att han var datatekniker och kanske kunde hjälpa mig att lösa det. Men han erbjöd sig inte att komma hem och göra det utan tipsade om hur jag kunde lösa det själv. Bara för det växte han i min aktning. Han var inte ute efter min kropp!

Men efter ett antal samtal och eget strulande så kom vi fram till att det kanske var bäst att han ändå kom hem och hjälpte mig. Tyvärr hade han inte tid på en gång utan jag fick vänta någon vecka. Aha, han var inte het på gröten!

Vi övergick nu till att snacka på ICQ:n istället. Till slut hade vi ett maratonsnack där som nog var inledningen på århundradets kärlekssaga. Vi åt kvällsmat, nattmacka och frukost tillsammans vid det tillfället. Vi pratade på ICQ:n i 14 timmar eller något sånt. Bonusdottern brukar säga att hon gick och la sig medan vi pratade, hon klev upp och gick till skolan och vi fortsatte och prata. Vi pratade även när hon kom hem från skolan. Så var det. Efter det fanns det helt klart något mellan oss. Ändå hade vi bara pratat vardagligt om intressen, våra barn, musik och allt annat som inte var värdeladdat.

Nåväl, så kom då den stora dagen. Jag hade redan på maratonchatten erbjudit att han kunde äta middag hos mig. Full i sjutton som jag var så hade jag sett till att det fanns vin hemma. Då skulle han ju inte kunna köra hem efteråt. Man är väl en smart brud.

Han hann inte ens innanför dörren förrän jag kramade honom och visste att det här är mannen i mitt liv. Han kom en söndag. På tisdagen lagade han min dator. Vad vi gjorde där emellan tänker jag inte berätta. På onsdagen var jag tvungen att jobba. Sedan åkte jag direkt till honom. Han hämtade mig vid tåget och friade i bilen. Jag sa "Ja" utan att tveka.

Den här spelar jag för honom.



Det har varit tio tuffa år på många sätt. När vi gick i familjeterapi så sa vår terapeut att det var sällan hon mötte par med så stark kärlek som vår. Hon var förvånad att vi, trots all yttre påverkan, fortfarande var så övertygade om vår kärlek till varandra. Numera är det något lugnare runt oss även om det sticker upp oroshärdar då och då.

Trots dessa oroshärdar så vet jag att vi kommer att hålla ihop resten av livet. Försvinner han först så vet jag att jag kommer att sakna honom varenda minut för resten av mitt liv.

Den här är också till honom.

23 kommentarer:

Biggan999 Svart och vitt sa...

Grattis till de tio åren, och lycka till med resten av er tid tillsammans Hoppas det blir många år. Var rädda om varandra, livet är för kort för att slösas bort.

Cicki sa...

Biggan: Tack. Du vet ju hur det är att träffa sin andra hälft. Tyvärr så försvann ju din Roger alldeles för tidigt.

Cattis sa...

Grattis till de tio åren. Jag och min make träffades oxå på aftonbladets chatt och det är 11 år sedan i mars. vi möttes inte förrän efter 6 månaders prat om barn, boende ex osv. Men när jag lämnade honom efter den helgen sa jag till honom "jag älskar dig" och visste att jag skulle gifta mig med honom en dag. Och vår kärlek är oxå otroligt stark fortfarande trots svackorna som kommer ibland.

Lycka till kramkram

macozaza smycken sa...

Härlig läsning och grattis till er båda idag. Kram

Junebacken! sa...

Åååå vad jag ryser av din berättelse. Sann kärlek!! Faktiskt så firar jag o min gubbe också 10 år fast inte just idag. =)

Ruta Ett sa...

Stort grattis på 10-årsdagen!! En underbar romans och historia!
kramar

nillas liv på pinnen sa...

Vilen underbar berättelse!
Jag sitter här och tokler från öra till öra...

Moster Ma sa...

Jag blir alldeles varm i hela kroppen och själen. Hoppas och önskar att era fortsatta år blir ljusa och med lite färre "oroshärdar".
Stor kram till er båda.

Le Loup sa...

Åh,så fint! :) Det är så det är och det är så det ska vara. Det går inte att åka i livets berg-och-dalbana utan vissa nerförsbackar ibland, det är ofrånkomligt, vad som räknas är att man tar sig upp igen tillsammans och står på krönet och håller i och om varandra, det tror jag ni kommer att göra i minst hundrafemtio år till!

Anonym sa...

Gratulerar så mycket till jubileet!

Kram

KB

Cicki sa...

Cattis: Fördelen med chatten är att man hinner lära känna varandra. Det gjorde vi till viss del i den där maratonchatten vi hade.

Helene: Tack.

June: Du får säga till när det är dags så vi andra kan gratta er.

Ruta Ett: Tackar.

Nilla: Fortsätt gärna le. Det är bra för ansiktsmusklerna....:-)

Moster: Tack. Kommer det sådana så kämpar vi ut dem tillsammans.

Shirouz: Vi satsar i alla fall på tio år till i taget....:-)

KB: Tackar.

Anonym sa...

Det är verkligen en riktig kärlekssaga! Grattis till de 10 åren, förhoppningsvis blir det måååånga år till :-).

Cicki sa...

Annika: Tack.

Pärlmudden sa...

Grattis till era tio år tillsammans! Hoppas verkligen det blir många många till! Är så underbart att höra er story!! Sitter här och ler stort och känner att jag vill krama om er, så här kommer en bamsekram till er båda från mig!
KRAMKRAM

Cicki sa...

Pärlmudden: Tack för bamsekramen. Visst ska vi se till att det blir många år till tillsammans.

Anonym sa...

Grattis till er båda.
Minns du när både du och din kärlek och jag och Bamse var i Tara, känns som väldigt länge sen.
Karin

Cicki sa...

Karin: Tack. Det känns som en evighet sedan, det där med Tara. Det måste vara en 8-9 år sedan.

Cina sa...

Åh vilken härlig kärlekshistoria! Jag blir varm i hela kroppen! Stort Grattis till er som vågade och vann!
Varm kram!

Cicki sa...

Cina: Tack

Christina sa...

Vilken härlig berättelse :D
Grattis till tioårsdagen och att ni fann varandra!
Sånt här mår man så bra av att läsa.
Tänk vad man kan ha datorn till ;)

Cicki sa...

Christina: När jag och exet skilde oss så sa jag att det gav oss chansen att bli lyckliga igen med någon annan. Jag var hela tiden övertygad om att min tvillingsjäl fanns någonstans i världen. Det var ju tur att han inte bodde så långt bort.....:-)

Spader Madame sa...

Jag gillar verkligen er kärlekshistoria, är ju en sucker för sådana! Stort grattis till er!

Cicki sa...

Spader: Tack. Du har väl en rätt häftig historia själv på G. Med ett Ess och allting....:-)