måndag 11 januari 2010

Om väder och sånt

Idag har väninnan U varit hit på en fika. Det är alltid lika trevligt och vi har alltid så mycket att prata om. Det är om barn och barnbarn samt gemensamma vänners öden och äventyr som pratet går. Dessutom har vi ju kommit upp i den åldern när man pratar om sin egen hälsa. En sak som både U och jag kunde konstatera är, att vi har haft mindre värk under den här köldperioden. Vi kom fram till att vi mår inte dåligt av sträng kyla utan det är de där fuktiga, väderpendlande vintrarna vi mår dåligt av. Sådana vintrar som det oftast är i Mellansverige. Så om jag ska vara riktigt egoistisk önskar jag att kylan fortsätter fram till i mars och sedan blir det en kanonvår på en gång.

17 kommentarer:

KB sa...

Samma här. Jag har inte heller haft så ont i den stränga kylan. Men... jag längtar ändå efter lite mildare klimat, nordostlig vind, ca 10 sekundmeter och minus 6 är ganska häftigt om man måste gå utanför dörren. Du ska tro att "de små liven" har haft ett litet h-e när de nödgats gå ut...

Innan vi vet ordet av så är det april igen, tackochlov.

Kram
Kb

PS Hur går det med musfamiljen..?

Cicki sa...

KB: Går de inte på lådan inne om det kniper? Det går bra med "musarna". Ska nu börja sy en ny mus istället för den som blev så felstoppad. Kläderna är klara och hur gulliga som helst....:-)

Madde sa...

Hej svejs=)

Jag tycker det är bra att du inte har så ont! Hoppas pappa inte heller har det! Men ni verkar må gött, o ha njutit av att umgås med släkten=)

Kram

Christina sa...

Fast jag är urless på -20°. Hundarna är pigga på långpromenader men det är inte jag kan jag tala om.
-10° skulle räcka, eller vad säger ni som lider av värk?

Trevligt i alla fall att höra att den här kylan gör gott i alla fall )

Cicki sa...

Madde: Vi mådde verkligen gott av Rosanna och Nicklas besök. Pappa har lite svårt med sömnen, att koppla av. Han har mer värk än vad jag har, just nu.

Christina: Jag tror -10 funkar också. Håller med om att det är en behagligare temperatur. Det är nog mest fukt, blåst och väderväxlingar som påverkar värken negativt. Nu har det hållits sig på en relativt jämn nivå.

Vad är det som gör att hundar älskar snö så mycket. Dronning och Tina blev som sprakfålar när det var snö ute. Dronning brukade köra ner nosen och nästan ploga med den.....:-)

KB sa...

Nej,de har inte låda inne, bara när de "pottränades", de åker ut! Det finns så mjuk fin mossa under granarna i skogen, bara 100m från trappan.Och där är så eländig terräng så ingen mänsklig varelse promenerar där.

Väntar med spänning på bilder av "familjen". Misstänker att någonstans har jag nog sådant mönster också...

Kram

KB

Cicki sa...

KB: Det är på G nu med första råttan. Igårkväll sydde och fyllde jag armar och ben. Vilken skillnad med denna fyllningen. Det är helt otroligt så bra den är.

KB sa...

Köpte du kuddar och slaktade till fyllning?

KB

Cicki sa...

KB: Nej, för enkelhetens skulle köpte jag på Åhléns när vi var inne i Stockholm med ungdomarna. De tog 40:- för 200 g. Det räcker till en stor docka och blir nog lite över också. Ska köpa kuddar om jag hittar några billiga. Det här tyckte jag också var ett bra pris på en himla bra fyllning. Går att tvätta i 60 grader vilket är en fördel på en docka som kanske hänger med både här och där.

Lillaviola sa...

Det är knepigt det där med värken,jag har ett mindre helvete just nu pga av kylan.
Jag är glad att det i vår hyra ingår varmvatten för jag värmer mig i ett varmt bad varje dag. Värmedynor och halsdukar samt vantar när det är som värst.

Tur man kan baka,vid ugnen är det varmt.

Har du kollat mailen på länge,jag skrev om lite mönster...Vi hörs kram=)

Cicki sa...

Viola: Trist att du ska behöva ha ont.

Jag har inte fått någon mail ifrån dig. Gmailen kollar jag ständigt, bredbandsmailen fem-sex gånger om dagen och domänmailen två gånger om dagen. Ändå hittar jag inget från dig....:-)

nillas liv på pinnen sa...

Kyla och snö ända till mars önskar jag också. Då blir det en såndär takdroppsvår.

Cicki sa...

Nilla: Sådana vårar är härliga. Då kanske man hinner med att känna efter att det blir vår.

Biggan999 Svart och vitt sa...

Håller med dig i viss mån,värken är lugnare, men blir det mer än 7-8º så får jag andningssvårigheter och astman lurar bakom knuten

Cicki sa...

Biggan: Du har ju astman som ställer till det också. Mats har klarat sig skapligt med värken men blir väldigt trött av astman så här års.

Cina sa...

Jag gillar snö och kyla.... bara för att jag blir så deppig när våren kommer ... Önskar att det kunde bli sommar direkt. Men, än så länge är det vinter. Och himla kallt!

Bim HD sa...

Hm, ungefär så kände jag, utan att vara en fibro, för någon dag sen... Nu när det börjar bli mildväder, bara -15 vid lunch idag, hm... uff... Men, inga -33 i allafall...
NU när det blir varmare - då känns det än mer i skrotten... konstigt... Fast, jag älskar ju värmen, mest ;) Det där mitt emellan, och väderomslagen vill jag INTE ha, nä...
Må så grankott...
och jag tänkte på dig när jag hittade denna sidan... varför månne? :P

http://ayumills.blogspot.com/2009/01/downloadable-teapot-pattern.html