söndag 10 januari 2010

Avfrostning

Som alla andra kloka människor har vi idag utnyttjat kylan genom att frosta av stora frysen. Denna frys imponerar verkligen på mig. Det är en stor box på 200 liter eller något sånt. Den köpte sambon och jag tidigt i vårt förhållande när vi helt plötsligt blev med en tonåring till. Då räckte inte den lilla inbyggda frysen i köket.

Vi budade hem den på något liknande som Tradera fast man budade på nya varor. Jag har för mig att vi gav bara niohundra för den eller om det var ännu mindre. Billig var den i alla fall. Det är en Whirlpool och den var sprillans ny när vi köpte den. Den levererades ordentligt inpackad hem till vår hall. Sedan fick den bo på den inglasade balkongen. Under de sex åren som den stod där frostade jag av den endast två gånger. Det behövdes inte mer.

När vi flyttade hit för tre år sedan var tanken att den skulle bo i klädkammaren. Men den som hade mätt (erkänner att det var jag) tänkte inte på dörrbredden. Klädkammardörren är smalare än vanliga dörrar. Frysen gick inte in. Så det var bara att hitta en ny plats för den. Den bor numera på vårt kontor. Folk som kommer hit tycker det är lite udda, men för oss funkar det bra.

Frysen har inte frostats av sedan vi kom hit. Ändå var det väldigt lite is i den. Det var mest skönt att få plocka igenom den och se vad som fanns. Det är ju problemet med en box att det är svårt att hålla ordning. Vi hade rätt bra koll på det mesta. Förutom på grönsaksfronten. Jag hittade fyra oöppnade påsar broccoli. Så nu lär det bli en hel del mat med broccoli som ingrediens, tills vi decimerat det förrådet.

Den lilla frysen i köket får vi ta någon annan dag. Hoppas kylan håller i sig tills dess.

11 kommentarer:

Camilla sa...

Broccoli är gott så det är inget problem :-)

Mitt bästa sätt att äta/servera broccoli är att hälla upp på ett ugnssäkert fat. Halvtina den. Salta med lite örtsalt och på med riven ost. In i ugnen eller micron. Sonen älskar broccoli med ost på.

Viola sa...

Jag har också gjort en djupdykning i vår frysbox...Allt för att slippa handla för mkt.
Länge stod våran frysbox i vardagsrummet,vilket gav en och en annan kommentar. Men det var det enda platsen som den kunde stå på.
När vi(jag!)sen fixade hobbylokalen så fick den plats där.

Och det som är bra med kylan ute är att man kan nyttja den till att styckfrysa brödet. Fort går det...

Ha en skön måndag!

Ruta Ett sa...

Det där med att mäta känner jag igen. För ca 100 år sedan =) köpte vi också en frysbox, som skulle stå i klädkammaren, men den gick inte heller in genom dörren. Den kunde inte stå någon annanstans så vd gör man...? Jo, maken hackar ner dörrposterna och då gick den in. De sitter fortfarande lite löst =)

Cicki sa...

Camilla: Tack för tipset. Det lät väldigt gott. Då kan man äta julskinksrester till så har man blivit av med annan mat också. Det är ju för att vi verkligen gillar broccoli som vi handlat hem så mycket.

Viola: Vardagsrummet är snäppet värre än var vi har vår frys. Jag är fortfarande grymt avundsjuk på din hobbylokal. Jag vill också ha en sån.

Ruta ett: Vi funderade på det alternativet men när sambon mätte så hade inte ens det hjälpt.

KB sa...

Finns det något tråkigare och mera själsdödande än att avfrosta en frys? Men man måste ju ibland...

KB

Cicki sa...

KB: Jag når ju inte ner att torka ur botten så du skulle sett mig när jag hängde på kanten med benen i vädret för att nå......:-)

KB sa...

Jo du, det kan jag tänka mig.....

Cina sa...

Ooooops! Här är en "oklok" person som INTE har frostat av frysen... ska väl kanske ta tag i det då! Tack för påminnelsen! ;)
Kram!

Cicki sa...

Men Cina, sköter du dig inte.....:-)

Biggan999 Svart och vitt sa...

Det är just vad jag går och funderar på. Brukar göra det varje år när kylan slår till. Får väl ta och lura Rickard och bära ut allt på balkongen sen är det snart gjort. Rickard är duktig på att möblera om i min frys så jag har inte riktig koll på vad jag har

Cicki sa...

Biggan: Ställer han till det så får han väl hjälpa till att få ordning på det igen....:-)