fredag 5 september 2008

Insändare

Idag var jag och sambon till lotten för att skörda lite. Vi möttes av något tråkigt där. Något som gör att jag känner att jag måste skriva en insändare i vår lokala blaska. Jag kopierar in den som ett inlägg här.

Tilläggas bör att som tur var så lämnade löktjuven både potatis, morötter och rödbetor i fred. Förmodligen för att det var jobbigare att ta upp.

-----------------------------------------------------------------------
Till dig som stal all vår lök.

I våras fick vi tillgång till en bit mark som tillhör Lina herrgård. Vi skulle få ha den som en egen odlingslott. Under hela våren och sommaren har vi varit där och grejat på. Vi har fått igång marken som legat i träda ett tag. Vi har satt lök och potatis. Vi har sått många olika sorters fröer.

När det var som varmast i sommar så var vi där varje dag och vattnade och rensade. Både min man och jag har värk och andra krämpor. Ändå var det på denna lott vi lade all vår ork. Vi mådde bra av det.

Idag var vi dit och trodde vi skulle få skörda det vi kämpat med under vår och sommar. Döm om vår förvåning när vi ser att någon redan varit där och skördat. Vi hade satt silverlök, challotenlök och färsklök. Allt detta var borta.

Vi blev besvikna och arga, men framför allt så blev vi väldigt ledsna. Hur tänker man när man kan stjäla något som man vet att någon annan lagt en massa tid på? Kan man verkligen njuta av den maten?

Nu har jag ingen annan önskan än, att du som gjorde detta mot oss, satte löken i halsen och fick magknip. Jag önskar dig alla mördarsniglar på bägge ögonen. Och jag hoppas att du skäms rejält när du läser detta.

Odlartanten

18 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen fy, så tråkigt!! En del typer är inte så lite fräcka!!

Lena sa...

O,vad jag blir ledsen när jag läser detta.Hur kan man äta och tycka de är gott som man tagit från andra,det förstår jag inte.
Kramar.

Cicki sa...

Annika och Lena: Man blir så paff så man tror inte det är sant. Vi hade packat fikakorg och tänkt ta upp lite potatis och annat smått och gott. Vi kom av oss alldeles. Vi tog upp lite potatis, rödbetor och morötter. Sedan åkte vi hem. Det kändes inte alls något mysigt och kul att sätta sig där och fika. Det förstörde hela vår dag.

Anonym sa...

Usch vad arg jag blir!!!!!!! Fy så taskigt!!!! Hoppas personen i fråga får regält magknip!
Förresten kan ni kanske luckta er till löktjuven för tänk vilka pruttar h*n måste lägga efter all den löken :)

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Jag fattar inte ens hur man kan komma på tanken att göra nåt dyligt. Dessutom är det inhängnat.

Pärlmudden sa...

Stackars er!! Lider med er, vet hur det är när man blir bestulen på sånt man kämpat en massa med.
Kram Pärlmudden

Anonym sa...

Det är märkligt att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Men det är väl "kränkande" det så väl som allt annat. Man blir bara så upprörd (en MYCKET lindrig och fin omskrivning för vad jag egentligen menar)!!! Så mycket jobb som ni har lagt ner på kolonilotten, jag förstår inte hur folk tänker, om de nu klarar av att tänka, vilket är mycket tveksamt.

Kram KB

PS Jag mår jättebra!

Cicki sa...

Pärlmudden: Det kändes så hemskt så jag ville bara därifrån när jag upptäckte det.

KB: Det är ungefär som om jag skulle gå hem till någon och ta maten som de lagat på spisen eller rensa kylskåpet. För mig är det precis samma sak.

Skönt att du mår bra. Det kommer mail vilken dag som helst. I helgen ska vi städa ordentligt för det har fått vara lite hip som hap med före loppisen och till veckan ska jag börja sy beställningar. Jag har inte sytt på över en vecka. Tänk dig det.....:-)

Anonym sa...

Har väldans svårt för att tänka mig det. Ska sanningen fram sitter vi i samma båt! Jag har inte heller sytt på en vecka, men nu ska jag ialla fall ut och röja upp i mitt syrum. Det kan vara en fördel att ha mer än en kvadratdecimeter av sybordet att arbeta vid. Förstår inte vem det är som rör till det därute.......?!

Trevlig Lördagskväll!!

Kerstin

Spader Madame sa...

Räkna med att de förbannade löktjuvarna kommer att tas om hand av min kompis Surtant Klöver. Hon skulle kunna göra processen kort med dem men väljer förmodligen en plågsam och utdragen bestraffning.

Cicki sa...

Spader: Så bra. Då kan jag överlämna ärendet med varm hand till Surtant Klöver. Själv går jag ut i köket och dammsuger.

Anonym sa...

Hmm...man ska ju vara försiktig med vad man önskar sig...För man kan ju faktiskt få det....så då önskar jag mig *tar i och kniper med hela kroppen* att de där löktjuvarna får rinnande ögon, svid i skinnet (helst därbak), och framför allt att löken smakar det den nu blev...STÖDGODS...
Tyvärr tror jag inte de som gjorde det bryr sig så värst mycket om er vånda...Då hade de inte gjort det de gjorde...
Men spö skulle de ha....med riset...
*arg så det kokar å dina/era vägnar är*
Deercat

Cicki sa...

Deercat: Jag kan inte annat än hålla med dig. Jag kan fortfarande inte fatta hur man överhuvudtaget kan tänka sig tanken att robba någon annans grönsaksland. Men de har väl inte alla hästarna hemma, de som gör sånt här.

S... sa...

Fy vad trist. Jag hade blivit helt galen om någon varit och tagit det jag lagt ner min energi på att få upp. Man känner ju sig lurad på själva resultatet på sitt jobb. Stackars dig!

Idag hämtade jag äntligen väskan, den var jättefin och glad är jag!

TACK igen!

//S

Cicki sa...

S: Menar du att du inte hämtat ut väskan förrän nu.....:-) Å jag som trodde du var missnöjd men inte ville säga något.

S... sa...

Åh nej! Men vi har det så hysteriskt just nu och den där lappen har hängt på magnettavlan hela veckan men ingen av oss har mäktat med att gå till ICA och hämta ut!

Både maken och jag är impade, den är jättefin och älskar verkligen tyget! Är så glad att jag var så snabb!!

Ledsen att det blev konstigt!!!

Cicki sa...

S: Det är väl mitt dåliga självförtroende som spökar. För det mesta lyckas jag nu för tiden mota bort det men ibland sticker det upp sitt fula tryne.....:-)

S... sa...

Ja det ska du inte ha, bort bort! Men jag förstår hur du tänker!