tisdag 14 maj 2013

Lite Sundsvallshistoria


Bildkälla Georg Nordstrand

Bildkälla Georg Nordstrand
Som många av er redan vet så har jag mitt hjärta i Sundsvall. Nu har jag fått en fråga om jag kan lägga upp bilder hur det ser ut i Sundsvall med omnejd. Själv har jag inga bra bilder i datorn. De flesta bilder jag har är gamla pappersbilder som jag aldrig kommer mig för att skanna in. Nu är det så tur att jag är med i en grupp på Facebook som heter: "Du vet att du är från Sundsvall om......." Där har jag nu lånat lite bilder och ska försöka göra en berättelse om "min"stad.



Gustaf ll Adolf gav Sundsvall stadsrättigheter 1621. Självklart ska den gubben stå staty på torget.

1888 brann stora delar av staden ner. Det var efter det som den unika "Stenstaden" anlades. Man bestämde att det fick bara byggas stenhus i stadens centrum.


Bildkälla Sten Jonsson
Sundsvall var på den tiden en av Sveriges rikaste städer. Det var här de sk brukspatronerna bodde. De hade blivit rika på skog och sågverk. Naturligtvis ville man visa upp sin rikedom genom att bygga vackra hus.

Nu är jag patriot men Stenstan är nog den vackraste stadsbild jag vet.




Bildkälla Gun Mellgren Grip
Sundsvall ligger mellan två "stadsberg" och vid inloppet för Sundsvallsfjärden. Bergen heter Södra stadsberget och Norra stadsberget. Södra är det högsta och bägge bergen är utmärkta utsiktspunkter där man ser hela staden ligga nedanför.

Det här är Sveriges vackraste campus......:-)


Bildkälla Claes Grebenö

Det här är en gammal bild som visar inloppet. Förr gick färjor här mellan Sundsvall och Wasa. Men det är länge sedan nu. Vill ändå visa dessa bilder som visar hur staden vilar mellan bergen och även växer upp mot bergssidorna.







Bildkälla Gun Mellgren Grip
Den här bilden visar hela inloppet. Där byggs just nu en bro över fjärden där E4an drar fram.

På andra sidan sundet (i Skönsberg) bor min son. Han kommer få fin utsikt över den nya bron.





Bildkälla Georg Nordstrand
Den här vackra bilden visar Selångersån. Den rinner genom staden, från havet och västerut.

Nu är det mest stadsbilder och inte så mycket av den vackra naturen runt staden. Själv har jag en favoritvy. Om man kör E14 från staden mot Matfors, och på höjden före avfarten mot Matfors så brer sig skogarna ut mot västra Medelpad och mot Jämtland. Den vyn går inte av för hackor. (Selma, lovar fota när vi är upp i sommar.....:-) )



Inga kommentarer: