lördag 5 november 2011

En dikt

När jag häromdagen hittade det där brevet med dikter, började jag fundera och längta efter andra dikter och texter som passerat genom mitt liv. De har stannat kvar, även om de varit bortglömda för en stund. Jag kommer att presentera några av dem, lite pö om pö, här i bloggen. Det är ord som på ett eller annat sätt betytt någonting för mig genom åren.

                                               Liten flicka skriver illa
                                               hennes huvud stavar bra.
                                               Tårarna på kinden trilla
                                               läser inte som hon ska.

                                               Varför stavas allting lika
                                               Halt, det stavas ju som halt
                                               När mor svalt sin morgonfika
                                               läser flickan att hon svalt,

                                               Fast hon vet hur orden låter
                                               - inne- där man tänker allt
                                               skriver flickan "kalt" och gråter
                                               vet ju att hon menar kallt

                                               Ur Bibi Langers bok "Jag vill somna om"

1 kommentar:

Junebacken! sa...

Oj, vilken fin dikt, Cicki! Den har jag aldrig hört förut. Jag ryser nu när jag läst den.