lördag 11 december 2010

Hellre byxlös än brödlös

Ibland vill det sig bara inte. Jag har ett valnötsbröd som jag bakar om och om igen. Det är ett av våra favoritbröd. Det är så himla gott.

Just det brödet har jag bakat idag. Gjort precis som jag alltid gör. Redan medan det stod och jäste så såg det fel ut. Men eftersom det jäst i fyra timmar så kunde jag inte låta det stå längre. Det kändes fel när jag tog i det. När jag bakat ut det så ville det inte jäsa. Till och med gräddningen blev fel. Det luktade bränt redan efter tio minuter.

Nu ligger det två stenhårda klumpar och svalnar. Får väl se hur det verkar när jag skär i det. Nu är jag i alla fall beredd på att det är misslyckat. Visst är det knepigt att det kan bli så här. Perfekt nio gånger, totalt misslyckat den tionde gången.

Imorgon ska jag baka linfröbullar. Så vi är kommer i alla fall inte att bli brödlösa.

2 kommentarer:

Christina sa...

Eh... det låter precis som mina bröd blir när jag försöker göra surdegsbröd på riktigt ;-) Det kanske kom med något litet Christina-virus från det japanska sidentyget som smittade din deg?

Usch så trist med hela brödbaket, jag vet ju hur goda dina valnötsbröd blir när de lyckas. Håkan och jag sörjde verkligen när de som du tog med dig tog slut i somras.

Cicki sa...

Christina: Jag tror inte det är något negativt Christina-virus som orsakat det hela. Det är nog mer att jag kände verkligen inte för att baka idag. Jag gjorde det för att jag kände att jag måste för att hinna med olika förberedelser före jul. Inget blir bra under tvång.