tisdag 16 november 2010

Lite extra minne, tack!

Jag har fått dyslexi på äldre dagar. Jag har fått problem med stavningen och att hitta rätt ord. Jag som alltid skrivit mycket, som ständigt vetat hur ett ord ska stavas och aldrig haft problem med att hitta bra formuleringar.

Numera är det ett jätteproblem för mig och jag lider faktiskt av det. Jag är rädd att folk ska se mig som obildad, även om jag verkligen vet att dyslexi inte handlar om det.

Jag tolkar det hela som ett ålderstecken eller kanske ännu mer ett tecken på att leva i ständig värk. Att kroppen inte orkar med att stava rätt eller hitta rätt ord för att kroppen behöver sin ork till annat, att till exempel fungera en hel dag.

Jag har löst mitt stavningsproblem genom att ständigt ha en ordbok bredvid mig, så jag kan slå upp ordet jag ska skriva. Om jag nu kommer ihåg vad jag ska skriva. För ibland har jag väldigt underfundiga ordalydelser i huvudet. Som ramlar bort lika fort. Kanske är minnet fullt, så minnesfunktionerna skulle behöva uppgraderas. Tänk om man ändå vore en dator. Då var det bara att byta ut det som inte funkar och samtidigt uppgradera andra funktioner.

Eller är det det här som är charmen med att bli gammal. Man blir en driftkucku för att man inte hänger med längre. Vi talar fortfarande engelska med den käre svärsonen Ali. Det är ett ständigt dilemma för mig att hitta de rätta engelska orden. De som jag vet finns där, men som jag inte hittar när jag söker av i minnet. Och hur ska man kunna räkna med att hitta de engelska orden, när man inte ens hittar de svenska.

Jag tycker inte det är speciellt kul att bli gammal. I alla fall inte när funktionerna inte längre hänger med. Jag vill ha kvar min erfarenhet för den gör att jag är just jag. Men jag vill ha den i en något yngre och fräschare kropp inklusive knopp.

12 kommentarer:

Spader Madame sa...

Men Cicki, då. Nu är du bara litet novemberkänslig. Ditt språk är ju toppen! Största kramen!

Cicki sa...

Spader: Nej, det är inte bara nu. Jag har känt det här länge men inte kunnat sätta ord på det förut. Kanske för att jag känner att mitt språk och min stavning blir sämre. Höga krav på sig själv, kanske....:-)

Viola sa...

Ok. Jag är 41,har alltid varit bra på att stva och uttrycka mig.

Nu när helvetet har gjort ett litet besök och lämna sitt visitkort,så tror jag de snodde delar av min hjärna.

Så är det verkligen åldern? Kan det inte hänga i hop med vad som hänt den senaste tiden?

Ja för annars är jag ju nu skitgammal....;-) För jag känner mig som en "spånlåda".
Men men det kan vara fel i min tankegång.
"Lillaviola reserverar sig för ev fel"

Kramkram jag

Le Loup sa...

För det första, jag tror att Mark Twain sa att om man tror att saker bara kan stavas på ett sätt så har man dålig fantasi. Eller något sådant. Jag återkommer med närmare citat när (och om) jag hittar det.
Låt inte det här hindra dig, folk förstår ju ändå, vad du menar och är de petimätrar som sitter och retar sig på särskrivningar, komma eller punkter eller kolon på fel ställen, så innebär det att de inte är tillräckligt intresserade av texten du skriver och då kan man inte nå fram till dem ändå, och frågan är, om man vill det.
Skriv som du vill, det är ditt språk och ditt sätt att uttrycka dig, och det gör du bra.
Om andra tror att du är dum, så vet du ju själv, att du inte är det, för det är du inte.
Sedan, kom ihåg, ett virrigt intellekt är ett tecken på att man har mycket som rör sig i hjärnan, det ska man vara tacksam för, en del använder bara skallen till att sätta mössan på. Så det så!

Le Loup sa...

Och... Herreiminlådan vad du gjorde mig inspirerad, jag skrev en snutt... Tack för inspiration :)

Cicki sa...

Viola: Det är ju det jag skriver också, att det kan vara annat än åldern som påverkar. När man har det tufft så går orken till annat där den behövs. Kram

Shirouz: Det är ingen som klagat utan tankarna finns hos mig, att jag själv känner hur fel det blir och blir frustrerad av det.

Det är ju det där mer rörig eller rörlig hjärna. Det är ytterst sällan tomt där uppe utan tankar och kommer och går ständigt.....:-)

Det var ju bra att jag inspirerade dig. Får kila iväg och läsa.

HUSnrNIO sa...

Ja jag hoppas att detta ska vara något som är positivt för skola, våra barn och oss föräldrar. Men som alltid så vet man ju aldrig det när det är så här i början av något nytt. Vad gäller stavning för mig så kollar jag alltid vissa ord på nätet. Ibland har jag noll koll och tycker mest att ordet i fråga ser konstigt ut framför mig. Ha en trevlig onsdagkväll.

Cicki sa...

Husnrnio: Det är ju svårt att veta när det är så nytt, men det ser ju lovande ut i alla fall.

Jag googlar också på ord och använder som sagt var även lexikon. Det som stör mig är ju att jag förr aldrig tvekade en sekund över hur ett ord stavas och numera kan jag falla på det allra enklaste....:-)

Anonym sa...

Tror inte du lider av varken det ena eller det andra. Bara lite "vardagsglömska". Och dethär med engelska ord, jag tappar ord på svenska ibland, istället dyker det engelska ordet upp i huvudet direkt!

Man behöver inte bli betraktad som obildad om man har dyslexi ej eller dyskalkyli. E har dyskalkyli, han har haft ett litet helsicke under tiden i grundskolan. Nu har gossen lyckligtvis hamnat på en gymnasieskola där de förstår vad för slags hjälp han behöver och låter honom ta del av densamma. Och obildad är han då inte, ge honom en sönderplockad bil och han sätter ihop den så den blir körbar. Likaså är han en "fena" på skogsavverkning.

Ok det är lite åldersskillnad på oss och honom, men ändå...

Koppla av vid symaskinen så kommer nog minnet tillbaka ska du se.

Kram
KB

Cicki sa...

KB: Att man är lika klok som alla andra när man har dyslexi och dyskalkyli vet jag eftersom H har svår dyslexi.

Det är nog väldigt mycket kopplad till värken och allt annat som händer runt oss här hemma just nu. Tänker ju skriva till dig stup i kvarten om all ny medicinering och annat men kommer inte till skott. Det är hos symaskinen jag samlar tankarna och tankar ork. Jag är glad att du i alla fall står ut med mig och finns här under tiden....:-)Kram

kb sa...

Ja, denhär förbaskade värken..!! Själv kan jag för tillfället inte gå utan krycka. Jätteskoj,särskilt när jag och M ska på vår traditionella jul-shopping-resa på måndag. Mitt "lilla" M bor dit vi ställer kosan i år, så han får ta hand om resterna av sin mamma och av sin storasyster, som har sviter efter ett ryggskott.

Och jag gör som du, samlar ork och tankar när jag sitter vid symaskinen, och lyssnar till Den Döende Dandyn av Marie Jungstedt. Ska färdigställa mina påbörjade tomtar nu, har stora planer på änglar också... Och du, vi har ju kontakt här, och det är inte det sämsta.

Kramar

KB

Cicki sa...

KB: Usch då, har du blivit så dålig. Har ni skippat Stoff och Stil i år? Hoppas ni får en trevlig dag.