torsdag 22 juli 2010

Lite mindre Cicki

När dottern och sambon var här så åt vi LCHF-kost. De äter det och vi ville testa på. Vi tyckte om det och det var en kost som passade oss till viss del. Inte helt och håller, för jag är en riktig smörgåsfia och tycker om bröd med mycket fibrer. Sambon kände att han vill ha pasta ibland. Vi tycker även mycket om rotfrukter, så vi bestämde att vi kör en egen lätt-variant av den kosten. Det vill säga, vi fortsätter äta kolhydrater, men håller en viss koll så vi inte vräker i oss det.

Grejen är ju också att ungdomarna hade tömt sitt skafferi på kolhydrater så de hade fyra kassar med mat med sig hit. Det var allt ifrån havregryn till flingor och pastor av alla det slag. Jag undrar hur de tänkt att vi skulle göra om vi skulle gå över till kolhydratfri kost. Skänka maten vidare till nästa spekulant kanske? Som sagt var, så försöker vi i alla fall ha lite koll. Jag har känt de sista dagarna att vissa kläder börjar sitta lite lösare så igår mätte jag mig. Jag har minskat fyra centimeter i midjan. Om det är minskning av kolhydrater eller om jag svettats bort fett vet jag inte. Det får väl framtiden utvisa.

Ikväll blir det i alla fall lantpaté som vi köpte för halva priset på Willys. Datumet går ut imorgon. Till det ska jag koka bulgur och skära i lite nektariner för att få fram syran som patén brukar kräva. Jag tror det blir mumsigt.

10 kommentarer:

Vonkis sa...

Oj, det var verkligen inte illa. Har själv funderat på att testa den där metoden några gånger men jag är ju helt galen i potatis, och rotfrukter...

Cicki sa...

Vonkis: Du får göra som vi, köra lightvarianten. Hålla igen där inte känns som att man måste avstå ifrån något.

Det blir lite konstigt för mig att man inte får äta frukt och rotsaker. Där har du ju så mycket nyttigheter både som vitaminer, fibrer och annat. Det känns också tokigt att man ska äta allt det feta på köttet, fett fläsk och frossa i ostar. Man får lära sig att tänka på ett nytt sätt.

Polargrevinnan sa...

Den här dieten klarar jag inte. Jag kan inte leva utan hårt bröd och potatis - men så rör sig inte vågen heller. Jag har 5 kg som skall bort. Trodde det skulle vara lätt nu till sommaren. Jag vill ha bär och frukt - kanske för mycket, jag vill ha en våffla med glass och ett glas vin då och då. Finns det någon diet som tillåter det och framför allt jag vill inte vara hungrig. En ekvation som inte går ihop - eller?
Minskat 4 cm i midjan - lyckost.
Vi får väl kämpa på var och en på sitt vis.
Kram Viola

Cicki sa...

Viola: Jag är som du, vill ha de där små belöningarna i livet. Jag älskar också hårt bröd och frukt och rotfrukter, pasta. Jag har minst tio kilo som skulle behöva försvinna. Egentligen tror jag mest på viktväktardieten. Mindre intag än vad man gör av med. Jag tror att om man bara tänker lite på vad man stoppar i sig så är man en bit på vägen. Vi kvinnor har svårare att gå ner i vikt än män. Varför minns jag inte nu, men jag har läst det någonstans. Dessutom har vi väl åldern emot oss. Plus att man inte klarar att röra sig som man borde. Jag gör det i alla fall inte. Vi har bestämt att börja promenera mer när det blir svalare ute. Få se om vi kommer till skott. Man får göra så gott man kan.

Junebacken! sa...

Jag inte bara tror på den här dieten, jag vet att den funkar. Förra sommaren gick jag ner 17 kg med den! =)
Tanken var att jag skulle fortsätta äta den och bara fuska ibland med typ någon smörgås, någon frukt eller så... Det är just de sakerna jag saknade mest.
Men så köpte vi gården och det blev jättemycket jobb med den och just då orkade vi inte hålla igång LCHF, eller GI Noll som vi kallar det. Men efter semestern ska jag ge det ett ärligt försök igen för som sagt, jag vet att det funkar. =)

Cicki sa...

June: Jag har hört så många bekräfta att det stämmer så det är väl bara att tro på det då.....:-)

Trebarnsmamman sa...

Wow, grattis! Keep it up!!!!!

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Jag ska försöka men jag har enormt dålig karaktär när det gäller mat.....:-)

Hannele på Hisingen sa...

gott o mättande

Cicki sa...

Hannele: Precis, det blev kanongott.