söndag 16 maj 2010

Ett hem fyllt med själ

Den gamle romaren Cisero myntade "Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ". I det här hemmet finns det mycket själ. Och många böcker.

Jag har just avslutat städningen av sovrummet. Det har inneburit att jag röjt och sorterat bland alla tyger. En del ska väninnan U få imorgon, en del ska till loppisen och en del ska till sopstationen. Det mesta behöll jag dock själv. Jag har kommit på en jättebra lösning för förvaringen av alla tyger. Men eftersom det kräver en del pengar så får det projektet vila tills vidare. Jag har i alla fall hittat en provisorisk lösning som jag är nöjd med.

Sambon har dammsugit och städad Ivarhyllorna där vår mesta facklitteratur, kokböcker och tidskriftssamlare finns. En del står utspritt på andra lämpliga ställen i lägenheten. Jag har dammsugit och plockat med skönlitteraturen som finns i Billyhyllorna. Jag behövde röja ur en del för att få plats med nytt. Kära väninnan U ska få ta de böcker hon vill ha. Resten får gå till loppisen.

När vi höll på att flytta från förra stället, var det en del folk som kom och tittade på lägenheten. En man gick runt och han förundrades över alla bokhyllor som stod lite här och där. Till slut kunde han inte hålla sig utan var tvungen att fråga vad vi jobbade med, eftersom vi hade så mycket böcker. Måste man jobba för att läsa mycket? Det handlar väl mest om en önskan att förströ och förkovra sig.

Jag är i alla fall jättenöjd med att ha rott projektet "Sovrummet" i land. Böcker, tyger och sovrum är ingen bra kombination rent dammässigt. Speciellt inte för sambon som är allergisk mot kvalster.

10 kommentarer:

Camilla sa...

I vårt hem finns det också mycket själ. Klart att det ska finnas mycket böcker i ett hem, men det kan bli väl mycket. :-)
Min man ääälskar böcker och allt som har med böcker att göra, rescensioner, bokcirklar, bokbinderi, antikvariat...

Härligt att ni fått lite ordning och städat. Det känns alltid skönt efteråt.

Anonym sa...

Känslan som infinner sig när man vet att det är rent och fint. Härlig. Böcker är livets krydda, jag dras till dem som flugan till en sockerbit.

Metta sa...

Även hos oss har vi mycket själ. Massor med bokhyllor fyllda med böcker. Har personligen svårt att sortera ut och slänga.

Visst är känslan skön när man fått ordning i ett rum. För min del väntar efter tv-rummet först mitt sovrum, som behöver rensas från både böcker och högar med papper. Därefter ska syrummet få en behövlig genomgång. Tyger ligger både högt och lågt.

Ha en bra vecka! Kram Metta

Cicki sa...

Camilla: Här är vi lika tokiga bägge två. Vi skulle lätt kunna ha ett stort bibliotek med böcker från golv till tak.....:-)

Solveig: När man äntligen fått undan den där städningen så känns det så otroligt skönt. Fast de större projekten räcker nog att man tar en gång om året. Jag vågar snart inte gå in på en loppis. Jag dras till också till böckerna som i din liknelse.

Metta: Egentligen vill jag inte sortera bort något. Men är tvungen på grund av platsbrist. Det känns skönt ändå att kunna ge dem till någon som uppskattar dem lika mycket som jag. Böcker får absolut inte kastas utan ska skickas vidare till nästa bokälskare. Det har hänt att jag hittat böcker på återvinningstationen som jag tagit rätt på om de inte varit för smutsiga.

Jag är extremt nöjd över att fått rensa tygerna. Men det blev ett antal nostalgitrippar när jag hittade lappar från kläder jag sytt eller remsor jag skurit ut och inte använt.

Bloggblad sa...

Jag har så få väggar att det inte finns plats för bokhyllor. Dessutom är jag så snål att jag lånar på bibblan, skulle inte ha råd att köpa allt jag läser.

Jag har lagt märke till att en och annan undrat varför vi inte ha bokhyllor över de få väggar vi har - det ÄR nog lite av en klassfråga. Intellektuella akademiker BÖR ha mycket böcker. Men jag skiter fullständigt i sånt och läser mina låneböcker.

Oredan skiter jag inte i. Jag blir galen av att hela huset är ett enda stök bara för att vi renoverar i köket.

Cicki sa...

Bloggblad: Biblioteksböcker är inte heller fel. Huvudsaken att man får läsa det man längtar efter. Skulle man gå efter det där med akademisk examen så skulle vi inte ha en bok. Här är det bara gymnasiekompetens som gäller för oss bägge två.

Tänk så fint du kommer att få sedan köket när köket är nyrenoverat. Jag minns när vi renoverade köket i mitt gifta liv. Jag lagade mat ståendes på golvreglar och med kyl och frys ute i hallen. Det gick bra det också. Jag kan fortfarande drömma om det köket. Jag fick det precis som jag ville med alla dåvarande moderniteter. Tänk om man kunnat få ta det med sig.

Bodil sa...

Vad du är duktig Cicki.....inte städar jag mina böcker.
Jag borde nog lämna bort lite igen...förra året blev det 5 kassar böcker till röda korset.

Jag läser din blogg jämt, men är dålig att kommentera. Nu har jag själv börjat blogga, så får jag se hur det går ;)
Kramar Pluppan (vilket namn)

Cicki sa...

Boa: Får väl komma upp till dig och städa. Håller du med mat och vin i så fall.....:-)Kikar in till dig på studs. Puss

Bloggblad sa...

Kan man beställa lite städning? Här finns en del att göra snart...

Cicki sa...

Bloggblad: Jag tog mig nog vatten över huvudet som skrev så där till Boa.....:-) I min glans dagar så var jag en jäkel på att städa. Och tyckte det var kul. Numera krävs det mer energi och massor med inspiration för att få till det. Men det är klart. Det där med middag och vin är ju inte så dumt och i ditt hem så får man kanske en trudilutt att städa till. Lillgumman kan ju komma och sjunga en städvisa.....:-)