torsdag 8 april 2010

Bakdag

Idag har jag bakat ett nytt surdegsbröd som jag inte testat tidigare. Jag hittade receptet hos min bakguru Johan. Det var väldigt enkelt att göra.

Här ligger det nu färdigt i min blåa fina degbunke. Det har arbetats i hushållsassistenten och ska nu jäsa i ca tre timmar. Jag ska dra i det några gånger för att få fram den härligt sega känslan som gör brödet extra gott.



Nu är det färdigjäst och ska skjutsas in i ugnen. Det är en ordentligt het ugn och jag har förvärmt plåten.










Här är det färdiga resultatet. Visst ser det gott ut. Jag kan intyga att det var det. Det var ju tur att jag hade bakat så vi fick något gott till pastan i stället för den sura kycklingen.

Anna granne fick halva brödet. Jag hoppas hon tyckte lika mycket om det som vi gjorde. Jag kan varmt rekommendera receptet.

2 kommentarer:

Viola sa...

Jag antecknar och ska ge mig i kast med detta. =)

Cicki sa...

Det blev verkligen kanongott. Ikväll blir det soppa och det som är kvar av brödet. Jag måste testa dina bagels någon dag. Har inte kommit mig för med det än.