tisdag 16 juni 2009

Sambon imponerar

Alltså, nu är jag nästan i chocktillstånd. Jag har ju gnällt över att sambon är en uppskjutare. Hans måtto är: "Varför göra något idag om jag kan strunta i det alldeles". Men idag har han imponerat storligen.

Bilen har trasslat länge, ända sedan vi var i Sundsvall i slutet på april. Den har ryckt och knyckt en hel del. Dessutom har det blivit värre eftersom tiden gått. Till slut så hjälptes vi åt att kolla under huven. (Sambon vill nämligen gärna ha sällskap när han gör något.) Han hittade en slang som var trasig, så han konstaterade att bilen drog in tjuvluft och därför ryckte. Slangen togs bort. Sedan har vi kört utan denna slang, vilket har resulterat i att bilskrället ryckt och knyckt ännu värre.

Vi har diskuterat om vi ska lämna in den eller inte. Bilen har kostat mycket pengar denna vår, eftersom den inte gick igenom besiktningen. Det var karosskador (läs rost) som måste åtgärdas och där fladdrade det iväg nästan fyra stycken tusingar. Så alternativet att lämna i den igen kändes rätt jobbigt.

I förra veckan var sambon in på OK och köpte slang och slangklämmor. Idag har han satt dem på plats och bilen går som en klocka igen. Fattar ni att jag är impad. Det tog inte fullt två månader att fixa det. Kan det räknas som snabbhetsrekord?

11 kommentarer:

Lena sa...

Bättre sent än aldrig heter de ju.

Le Loup sa...

Effektivt skulle jag vilja kalla det. Uppskjutare som jag själv är ;)

Cicki sa...

Lena: Det har jag fått lära mig att leva med. Jag som är precis tvärtom. Eller rättare sagt var sån när jag var frisk. Helst skulle allt ske på en gång....:-)

Shirouz: Allting är relativt, beroende på vad man jämför med....:-)

Moster Ma sa...

Gratulera honom - på ett sätt så han inte misstolkar. han har gjort en riktig insats!

Cicki sa...

Moster Ma: Han har fått både beröm och pussar. Vad vet man, det kanske händer fler gånger om man peppar med lite uppmuntrande kommentarer....:-)

Spader Madame sa...

Härligt! Bilar som krånglar suger... Så skönt med en sambo som kan fixa litet grejer ändå! Äldste sonen klippte i alla fall gräset idag!

Bloggblad sa...

Haha! Det mottot var kul. Jag misstänker att det finns i min mans vokabulär också...

Jag bara älskar hemmagjorda ordspråk och uttryck. Mera mera!

Cicki sa...

Bloggblad: Just nu är han inne i en "att-göra"-period så han kanske håller på att fila på ett nytt motto. Inte mig emot om jag får lite gjort här hemma....:-)

Mie sa...

Ha ha alltid kul när de imponerar åt det hållet! Det har min man verkligen gjort med altanbygget:)

Cina sa...

Grattis till att bilen går bra! Det är det värsta som finns när bilen krånglar när man nu HAR bil. Heders till Sambon som tog sig samman! ;)

Cicki sa...

Mie: Visst är det kul när något blir gjort. Er altan ser jättefin ut. Har ju följt byggandet när du lagt ut bilder.

Cina: Jag trodde nästan inte det var sant när han sa att han skulle gå ner och försöka fixa bilen. Alldeles utan att jag behövde tjata.....:-) Han är duktigt på bilar, det gäller bara att han kommer sig för.