lördag 27 december 2008

Är julen redan över?

Det påstås att julen är över. Hur hann den med det. Den bara kom och försvann tydligen lika fort. Nåväl, vi har haft en trevlig jul i alla fall. Om än lite tröttande.

Själva julafton firade vi med Ebba och Amadeus med föräldrar, dvs bonussonen med sambo. Vi åt gott och slappade sedan en stund medan Ebba fick öppna lite julklappar. J och C hade tagit med sig sin julklapp till henne plus att hon hade vunnit en på stan. Av J och C fick hon en häst och vagn till Barbie. Dessutom hade hon vunnit en Barbiedocka på stan. Personligen kan jag ju tycka att hon är lite för liten för Barbie. Hon borde fått en Skrållan istället. Farfar och jag får väl fixa till det när hon fyller fyra. Av oss fick hon en fleecetröja som jag sytt, plus lite pysselgrejer. Dessutom fick bägge barnen varsin nalle som min väninna U kommit med. Vi hade inte gjort något åt Amadeus. Vi hann inte. Han är så liten än att det ändå inte spelar någon roll för honom.

Jag är verkligen svag för Ebba. Hon är en liten solstråle. Hon var så duktig när hon hjälpte mig att koka potatis. Jag skalade och hon stoppade dem i kastrullen. Jag tror inte de hade blivit så goda om inte hon hjälpt till så bra.......:-)

Juldagen lagade vi mer mat eftersom vi skulle ha julmat till en vegetarian och en muslim idag. Vegetarianen är äldste bonussonen som berättade vid matbordet att han inte längre är vegetarian och försåg sig rejält med både prinskorvar och köttbullar. Muslimen är bonusdotterns pojkvän. Han har inte bott så länge i Sverige så idag har vi verkligen fått testat våra engelskakunskaper. Det gick ganska bra i alla fall. Det är väl det där med uttalet som är lite otränat. Han testade friskt av både inlagd sill och gravad lax. Vi hade dessutom köpt kycklingsprinskorv som var väldigt god. Den vegetariska maten införde vi på julbordet förra året. Vi tycker själva att det var lyckat så oavsett om bonussonen är veggis eller inte så kommer det nog att få fortsätta på vårt julbord. I alla fall kålrotslådan som alla heldiggar.

Imorgon är det Ikea som gäller. Det ingick väl inte i våra ursprungliga planer. Men det är så här att min dotter och sambo är i flyttagen. Hon och jag har suttit och kollat på Ikeas tyger och planerat telefonledes. Hon vill ha draperier på en drygt tre meters lång vägg i hallen. Vem ska sy det om inte mamma. Vi hittade ett tyg som vi tyckte var snyggt och som jag skulle åka och köpa någon gång i januari. Igår kom ett panikmail att just detta tyg är med på Ikeas mellandagsrea. Nedsatt från fyrtionio kronor till nio kronor. Snacka om tur. Eftersom hon ska ha mycket tyg så tjänar hon ca fyrahundra kronor på detta. Så nu ilar mamma iväg och köper det medans det finns kvar. Vad gör man inte för sina barn.

Hon frestade mig med tanken att kanske även jag kunde hitta något. Jag nästan hoppas att jag inte gör det eftersom tygförrådet just nu svämmar över.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det här med Barbiie har verkligen gått ner i åldrarna. Stora J fick sin första Barbie när hon var tre. När hon vas sex hade hon massor och tyckte dessa var urtrista, så vi plockade på hennes begäran undan alla. Nu på hennes kalas fick hon två Bratzdockor (typ barbie) och blev helt överlycklig. Så här i dagarna skall vi ta fram hennes låda från källaren. Själv fick jag min första barbie när jag var 8 år.

Tussegumman sa...

God fortsättning. Härligt att se att du har haft en fin jul med dina nära och kära. Kanske man skulle bege sig till Ikea och fynda lite. Jag behöver tyg till gardiner i min yngste sons rum. Ha det gott/Tussegumman

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Det är väl det jag är van vid att dottern fick sin första Barbie i samma ålder som du var. Fast hon lekte inte mycket med dockor. I hennes fall var det My little pony som gällde. Kul om stora J hittar tillbaka till sitt docklekande.

Tussegumman: God fortsättning på dig också. Hoppas att även du haft en skön julhelg. Tyg för nio kronor metern är ju svårt att säga nej till....:-)

Anonym sa...

Jag sitter här och fnissar lite åt att ni gillar kålrotslåda. I Finland har man ju både kålrotslåda och morotslåda (har du testat morotslåda?) på julbordet och jag tycker båda är sååå äckliga!! :-D

Cicki sa...

Annika: Jag vet att kålrotslådan finns på det finska julbordet. Jag har inte testat morotslåda. Det kanske får bli nästa grej....:-) Däremot gör jag även en grönsakspaté till julbordet som är jättegod. Den består av mousse av palsternacka, morötter och purjolök som man gör i ordning var för sig och varvar och sedan gräddar. Toppengott.