torsdag 20 mars 2008

Boknörd

Nu har jag gjort en test. Ja, jag är en boknörd.....:-)

10 kommentarer:

Annika sa...

Jag fick 62%.
Vilka slags böcker gillar du?

Cicki sa...

Annika: Jag gillar deckare. Jag formligen slukar deckare av alla de sorter. Just nu läser jag ju Milleniumserien. Annars gillar jag våra svenska kvinnliga deckarförfattare väldigt mycket. Jag tycker också om historiska romaner och romaner om olika människoöden. Det kan vara både fiktiva och verkliga. Det finns ju en del fiktiva romaner som speglar människoöden så de känns sanna. Jag läste för ett tag sedan en serie och Cesar som baserade sig på fakta men som var skrivet som en roman. Sånt gillar jag. Jag är nog rätt mycket allätare när det gäller böcker. Sambon läser mycket historiska faktaböcker så det händer att jag tar någon av hans böcker också.

Vad gillar du för nåt?

Annika sa...

Jag gillar också deckare! Läser nog mest deckare (Millennium-trilogin var bra, gillar också tex Peter Robinson, Arnaldur Indridason, Liza Marklund, Camilla Läckberg, Karin Wahlberg och en hel massa andra författare) men ibland läser jag annat också: böcker baserade på sanna historier, lite historiska romaner, psykologiska thrillers. Med tre små barn blir det ju inte så mycket tid över till läsning, men jag läser i alla fall en stund varje kväll innan jag somnar. Jag har alltid gillat att läsa, ända sen jag lärde mej läsa vid 4 års ålder :-).

Hilda sa...

Måste testa!

Cicki sa...

Då gillar vi nästan samma sorts litteratur. Arnaldur Indridason har jag faktiskt aldrig hört talas om. Det låter isländskt. Peter Robinsson är också bra. Patricia Cornwells böcker om Kay Scarpetta är också bra. Leif GW Persson också. Det finns hur mycket böcker som helst att läsa egentligen. Jag brukar skoja och säga att jag aldrig växt ur bokslukaråldern. När mina barn var små brukade jag stå vid diskbänken och läsa. Då gick det bra. Det var som att de tyckte att stod jag där så gjorde jag nytta....:-)

Anonym sa...

Jaha, då gjorde man det testet ja... och HELA bloggen kraschade, igen... suck... men dock syns mitt slutresultat, ja... Och nu blir det att genomsöka kodningen, och jag HATAR kodning, ja... bläää...
Må så gott... värmländskan Bim

Annika sa...

Japp, Arnaldur Indridason är islänning. Läs hans böcker, de är jättebra!! Jag har faktiskt aldrig läst nåt av Patricia Cornwell... Det finns många böcker jag har på min "Att läsa-lista" men vi får väl se om jag hinner läsa dem alla... Har du läst nåt av Stephen Booth? Jag har hans böcker i min bokhylla men har inte hunnit läsa dem än.
Haha, att läsa vid diskbänken låter ju ganska smart :-). Kanske man skulle testa... :-)
Kram!

Cicki sa...

Stephen Booth är helt främmande för mig. Har aldrig hört talas om honom. Du får berätta sedan hur han var. Efter Stieg Johansson har jag tänkt läsa tre böcker av Gunnel Linde som jag lånat av en väninna. De heter När mormor var mamma, När mamma var mamma och När jag var mamma. Där har hon skrivit om sin mormor, sin mamma och om sig själv och försökt spegla de olika kvinnoroller och mammaroller och hur livet var förr och nu. De ska vara jättebra enligt mina väninnor.

Kerstin B sa...

Vilken rolig länk! Kan meddela att jag är 70% boknörd. Men jag hade gärna velat veta om jag hade rätt på frågorna. Finns det inget facit?

Cicki sa...

Eunice: Jag håller med om att jag också skulle velat ha facit men jag har inte sett något.