fredag 13 mars 2015

Mystiskt telefonsamtal

Inatt när jag låg och kämpade med hostan så kom ett gammalt minne tillbaka. Ett som dykt upp då och då, trots att det är över fyrtio år sedan det hände.

Mamma drev på den tiden ett matställe. Det var många långtradarchaufförer, taxichaufförer och olika sorters arbetare som var de vanligaste kunderna. Det innebar att vi startade upp kl 6 på morgonen för dem som ville ha frukost eller bara en kopp kaffe. Det var mamma, jag och min syster som jobbade där, när det här hände.

Jag hämtade upp dem varje morgon, så jag ringde alltid innan jag skulle åka. Då kunde de gå ut på gatan för en snabb upphämtning. Den här morgonen, som det handlar om, gjorde jag likadant. Jag ringde, men ringde fel. En man svarade och sa enbart de här orden: "Har han åkt nu?" Jag stammade fram en ursäkt över att jag ringt fel och la på. Jag ringde igen och den här gången kom jag fram till mamma.

Sedan har jag i drygt fyrtio år funderat över denna fråga: Har han åkt nu? Vad betydde den? Var det en ivrig älskare som väntade på att älskarinnans man skulle åka hemifrån så att det blev fritt fram 5:30 på morgonen? Eller betydde samtalet samma som det jag ringde till mamma varje morgon? Att någon åkte för att hämta upp mannen som svarade i telefonen?

Jag lär aldrig får svar på dessa frågor, men visst är det spännande att fundera över hur det var egentligen.

Inga kommentarer: