söndag 19 maj 2013

Matglädje

Dottern och hennes man är väldigt duktiga på det här med mat. Så varje gång man är uppe hos dem så vet man att det vankas läckerheter. Den här gången var det baconinlindad sparris, lammracks, rårakor med löjrom, lasagne, en gudomlig fiskskoppa, köttgryta och en massa annat gott.

Jag blir verkligen glad åt hennes matintresse. Hon kan stå i köket i flera timmar och skapa. Jag tror hon faktiskt har det efter mig. Så var jag också när jag var yngre och friskare. Nu var tyvärr barnens pappa väldigt rädd för att testa ny mat och jag var en snäll fru att jag rättade mig efter det.

De första åren när sambon och jag var tillsammans experimenterade vi en hel del med olika matrecept. För det mesta med gott resultat. Det fanns till och med en del som tyckte vi skulle slå oss på cateringverksamhet. Nu orkar jag inte göra sånt längre. Kroppen säger ifrån ganska snabbt så det blir ofta gamla beprövade recept som går snabbt att slänga ihop. Det är bara ibland som inspirationen rinner till.

Idag är det en sådan dag. Jag ska jag i alla fall göra lite extra. Det blir baconinlindade sparrisar, ugnsstekta drumsticks och en tomat/mozarellasallad till det. Guld-eller silverpeng till Sverige gör ju inte heller dagen sämre. Och lite sömnad på den fina klänningen som håller på att växa fram.

Det blir en perfekt dag idag.

1 kommentar:

engelsson sa...

Baconinlindad sparris är mums. det grillade vi i lördags. Ja det var helt otroligt vilka fynd vi gjorde, jag är så förbålt nyfiken på vasen också..det känns att den är väldrejad..