onsdag 20 mars 2013

Skrutt-tisdag

Igår blev det en sådan där riktig skruttdag. Vi hade ju tänkt oss en ordentlig loppisrunda. Två stycken blev det, sedan hade mitt högra knä pajat.

Men varför klaga när vi gjorde så bra fynd. Det blev som vanligt mest böcker och tyger för min del. Vi var på en loppis vi aldrig varit på förr. De hade enormt mycket fint glas och bra priser på det. Jag hittade en turkos skål i pressglas som var jättefin. Men då hamnade jag i det här dilemmat, vart ska jag ha den? Turkos passar absolut inte in i våra övriga färger. Så det fick vara. Däremot hittade jag en söt lite gräddkanna i pressglas i den där speciella brunrosa färgen som jag samlar på. Jag ska fota den senare idag eller imorgon.

Jag hittade några riktiga bokfynd. Bland annat en bok som jag är extra nyfiken på. Den är skriven av maken till min författarkollega. Hans huvudjobb, så att säga, är att översätta utländsk litteratur. Jag vet också att han givit ut några diktsamlingar. Men det här var en historisk berättelse, så jag blev lite överraskad. Den ska bli kul att läsa.

Jag fyndade lite tyger också. Mest lite enfärgat tråkigt, men två tyger var lite speciella. En omgång som ska få bli sovrumsgardiner över sommaren. Och ett bomullstyg med indiska elefanter. Jätteläckert. Det ska jag sy kassar eller väskor av. Just nu ligger de i tvättmaskinen, men det kommer bilder så småningom. Jag är ju lite fjantig med det här att jag vill gärna tvätta igenom loppistyger. Dels vet jag ju inte hur rena de egentligen är, dels så blir det alltid en liten loppislukt i dem, som jag vill få bort.

Vi var även en sväng på Ica och Coop och köpte lite sådana där saker som inte finns på Willys, typ Coops svarta oliver som är bäst. Media Markt fick också ett besök för inköp av en sladd till nya TV-dosan och så blev det en sväng på bolaget. Därifrån fyller vi på vin-och öllagret en gång i månaden. Sedan får det räcka en månad till nästa "löning".

Eftersom knäna pajade redan efter loppisarna, så hade jag svåra gångproblem vid de andra butiksbesöken. Så det blev inte så mycket gått resten av kvällen. TV-fåtöljen med fotpall var extra skön.

Uppdaterat: Jag glömde ju berätta att min nördiga sambo hittade två udda böcker. Dels den svenska adelskalendern samt ett latin-svenskt lexikon. Han har mycket udda intressen, får man väl lov att säga.....:-)

5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har nog varit på loppis kanske 3 ggr vad jag minns... Och då bara för att titta på gamla prylar. Jag har ärvt så mycket grejer genom åren att jag blivit less på prylar. Den där loppislukten, som du skriver om, den gillar jag inte, jag får nästan lite ångestkänslor av den.

Ruta Ett sa...

Det låter som det var en lyckad loppisrunda. Tyger är alltid roligt att hitta.

Cicki sa...

Bloggblad: Jag älskar små fina prylar. Men jag har mer och mer börjat tänka på att en dag ska barnen ta rätt på efter mig. Då kommer de nog att svära över det jag samlat på mig. Men jag tycker också att det största nöjet att gå på loppis är just att gå där och klämma och känna på de gamla sakerna. Fundera över stämplar på gammalt porslin osv. Utan att köpa alltså.

Ruta Ett: Det är konstigt att man aldrig kan få för mycket tyg. Elefanttyget är bara såååå läckert. Ska sy något av det så fort som möjligt.

Fröken Gredelin sa...

Bokfynd gillar jag! (vet inte om jag nämnt det men jag är utbildad bibliotekarie även om jag p.g.a. sjukdomen inte jobbar nu) och jag är nog lika nördig som din karl för jag h ar också ett latinlexikon som jag vårdar ömt, hehe:) Fick tag i det när jag praktiserade på ett antikvariat under gymnasietiden och eftersom jag läste latin på den tiden så...:) När faktiskt en dröm sedan tonåren att en gång i livet få äga ett antikvariat:)

Synd bara att kroppen inte hängde med som du ville, men det låter som om du är rätt nöjd ändå? Jag förstår dig helt, om jag finner nåt på loppis/2-hand så tvättar/diskar jag noga. Känns fräschast så! Vad spännande förresten att hitta böcker av någon man känner/är bekant med, det ger liksom en extra dimension då.

Jag skrev i svaret inne hos mig men gör det här också: "gillar ju din blogg massor, du har så mycket livserfarenhet och du delar verkligen med dig! Har läst ganska mycket nu i ditt arkiv och det är verkligen en livsresa!" Kram

Cicki sa...

Fröken Gredelin: Att du var bibliotekarie visste jag inte. Det var mitt drömyrke när jag var ung. Jag brukar säga att jag fortfarande inte vuxit ur bokslukaråldern.....:-)

Ja, det har varit en resa som heter duga. Jag har varit mycket ute och pratat om hur det är att ha ett barn med funktionsnedsättningar. Då brukar jag säga att jag vill inte ha något annat liv för det har lärt mig så mycket. Men jag önskar att min son fått ett annat liv. Han har fått avstå från så mycket och fått kämpa mot det mesta.

Jag önskar dig också ett annat liv, där du kunde orka mer att njuta av Max och leva det där "vanliga" småbarnsföräldrarlivet.