lördag 7 april 2012

Påskstädar

Glad påsk 

Medan alla andra umgås med släkt och vänner och äter läckra påskbord så städar jag. Inte för att jag vill plåga mig eller tycka synd om mig. Det är helt enkelt för att det verkligen behövdes.

Jag har min syhörna i sovrummet. Det är ingen bra kombination ur dammsynpunkt. Dessutom har vi väggarna bokhyllsbeklädda. Där samsar fack-och skönlitteratur i en enda salig blandning. Det är inte heller någon ultimat lösning med böcker och sovrum i samma. Men vad gör man när platsen inte räcker till.

Nu har jag i alla fall rensat syhörnan och plockat ihop allt som låg utspritt både här och där. Jag har haft lite maskinvård med rengöring och inoljning, så nu klarar den sig en vecka eller två igen. Det kan tyckas att jag har maskinvård ofta, men när man syr så mycket som jag gör, så är det ett måste. Annars skulle den packa ihop och gå hem till symaskinernas himmel.

Jag har även dammat och dammsugit resten av sovrummet. I och för sig inte bokhyllorna men det får bli ett eget projekt en annan dag.

Idag överraskade sambon mig med att säga att vi kanske skulle göra en rockad. När han röjt ur i datorrummet, så kanske jag kan flytta in dit med mina prylar. Själv tänkte han ta sin dator och sätta den i sovrummet. För om det blir klart med FK så kan han kasta alla antika "braattha"-prylar. Eftersom det bor en liten skeptiker inom mig så tror jag inte på det förrän jag ser att det är sant. Men hoppas kan man ju alltid göra!

5 kommentarer:

Camilla sa...

Så skönt att få sånt där städande gjort, oavsett om det är påskhelg eller inte. Glad Påsk på dig!

Polargrevinnan sa...

Påskhelgen sjunger på sista versen och här ska det bli en lugn dag. Vi plockar väl fram rester och försöker göra något gott av dem.
Ser att du har städat i helgen, skönt att ha det gjort. Vad härligt om du kunde få ha dina "prylar" i ett rum.
Du får väl stå på dig, du har ju en verksamhet som ger pengar - och fordrar plats. Vi kommer gärna förbi i sommar och tittar på resultatet. Du ser, jag är optimist
Ha det bra.
Kram Viola

Hannele på Hisingen sa...

Vi har bokhylla bredvid sängen istället för nattduksbord :) Dammsugare har ju små fina borstar....

Christina sa...

Det är urtrist att städa men jisses så skönt det är efteråt!
Nu får jag inspiration av dig, så nu ska jag äntligen ta tag i min ateljé där det har samlats pappershögar överallt.
Det är inte roligt att arbeta kreativt när det är en röra runtomkring, det stör ens tankar.
Hoppas ni får till det där bytet av arbetshörnor he he!

Cicki sa...

Camilla: Det är verkligen skönt när det är gjort.

Viola: Du vet att ni är välkomna när som helst. Vi får väl se om det hänt någon rumsförändring då.....:-)

Hannele: De där små fina borstarna är toppen. Speciellt när man ska dammsuga böcker.....:-)

Christina: Visst är det skönt när det är gjort. Jag vet inte om det var ett förfluget löfte ifrån sambon eller om han verkligen kommer att stå för det. Den som lever får se.....:-)