måndag 29 juni 2009

Kall och varm

Jag mår inte så där himla bra av denna värme. Känner att jag blir grinig, otålig och rastlös. När man ska sova är det ett rent h-vete. Vår lägenhet är extremt varm, trots öppna fönster, bordsfläkt och nerfällda persienner. Nu framåt natten blir det någorlunda svalt på balkongen.

Igår kom jag i alla fall på ett knep att förbättra sovandet lite grand. Sedan många år har jag en lite gelekudde som heter Cold and Warm. Den har jag köpt på apoteket. Vill man ha den varm så kör man den i mikron och vill man ha den kall så har man den i frysen. Nu ligger den i frysen, tillsammans med en frottehandduk. Igårnatt så la jag detta paket under nacken medan jag låg och läste. Vilken härlig svalka, att få kyla ner kroppen lite grand i alla fall. Ikväll har jag även våra täcken ligger på balkongen. Hoppas det hjälper, så man får sova någorlunda skapligt ändå. Om det är nyttigt för värk eller inte bryr jag mig inte om. Bara jag får lite svalka.

Samtidigt känns det som att man får inte klaga över värmen. Det är den vi längtar efter hela vintern. Snacka om att man är kluven.

7 kommentarer:

madde sa...

jag e glad att jag slapp va hög gravid i denna hetta jag rent utav smälter bort. ali fick gå o köpa en golv fläkt idag för tom han svettades bort idag o han fryser jämt annars=)

Viola sa...

Jag lider en aning av värmen jag med.
Sola som jag brinner så för ( jojo, eller näää)
Och så undras det varför jag går i solhatt och sen sitter i skuggan.

Solar jag ,ja då blir det ännu varmare om natten.

Kram på dig!

Cicki sa...

Madde: Det är ju lite häftigt att även Ali svettas. Ni har ju så litet också så det är klart att det blir jobbigt med värmen. Förstår att du tycker att det är skönt att slippa stormagen. Hörde av pappa att ni skulle hyra Sabrinas gamla lägenhet. Det blir kul att ni kommer lite närmare oss. När flyttar ni? Tyvärr kan vi ju inte hjälpa till speciellt mycket eftersom vi är utan bil nu men lite bärhjälp kan vi kanske ställa upp med.

Viola:Du och jag har ju samma färger på hår och kropp så då kan du ju förstå att även jag är en sån där skuggperson. Man skulle kunna tro att värken blir mindre av denna värme, men det är ju tvärtom. Lagom är bäst, liksom.

madde sa...

blir i slutet på veckan som vi ska bege oss, ali har en vän som hjälper så det går nog vi har ju inte mkt prylar. det blir skönt med lite privatliv igen.=)
Melina mår bra hon hälsar till er=)

Cina sa...

Ja, oj så varmt det är! Vi är tillbaka i stan och här är det olidligt på nätterna. Betydligt skönare på vår ö....
Låter väldigt skönt med din gelékudde! Att inte sova alls är väl än värre för värk?
Har läst ikapp lite på din blogg! Visst är det dyrt med bil! Och bekymmersamt när den inte fungerar som man tänkt sig....

Moa sa...

Jo jisses vilken värme.. Men som sagt ska man väl inte klaga, men det kunde vara lite mer lagomt ;)

Cicki sa...

Madde: Vi får väl komma över när ni kommit i ordning. Pussa på Melina från oss....:-)

Cina: Jag som var van att ha båt i mitt gifta liv längtar tillbaka till den tiden nu när det är så varmt. Om jag fått ha den här nya gubben med mig, vill säga. Man är aldrig nöjd.....:-)

Jag får ont när det är så här varmt också. Som du säger så mår man ju inte bra om man inte får sova. Tror jag ska lägga lite kylklampar i sängen en stund innan jag ska lägga mig....:-)

Vi får väl se hur det blir med bil. Det är kluvet. Den ger frihet, samtidigt som den kostar mer än den smakar, om man så säger. Vi får väl testa på lite hur det känns medan vi väntar på att få den lagad. Det lär ta tid innan vi får tid på verkstaden så här mitt i sommaren.

Moa: Det är nu man blir så kluven. Det är för varmt men ändå vill man inte klaga. Håller med dig om att lagom är bäst, trots allt...:-)