torsdag 26 februari 2009

Det brinner i vår stad

Inatt har fyra av min lilla stads matbutiker brunnit. Willys som vi brukar handla på är nedbrunnen till grunden. En Icabutik i samma område likaså. En Tempobutik i ett annat område är nedbrunnen plus att ytterligare en Willysbutik är eldhärjad. Där kom personalen i tid och hann släcka branden.

Sedan strax före jul har sju butiker brunnit här i stan. Förutom nattens bränder så är det Coop Forum, Ica Maxi och ÖB som eldhärjads på olika sätt. Dessutom har ett gym i vårt centrum brunnit. I vissa bostadsområden bränns bilar och soprum. Vad är det som händer egentligen? Det känns väldigt skrämmande.

En sak som skrämmer mig mer än själva butiksbränderna är kommentarerna när man läser tidningen online. Det är att många skyller på att det måste vara invandrare som ligger bakom detta. Så fort det händer något här i stan så är det invandrargrupperna som får ta skott för det. Jag vet inte vilka som ligger bakom de olika händelserna, men att förenkla det till att skylla på invandarargrupperna känns i alla fall fel för mig. Det finns kriminella i alla grupper oavsett vart vi kommer ifrån. Det tror jag aldrig att vi får glömma.

Så länge vi inte vet orsakerna till bränderna och vilka gärningsmännen är, så tror jag man ska ta det lugnt i spekulerandet.

2 kommentarer:

Christina sa...

Usch så otäckt och underligt med så många bränder.
Och just livsmedelsbutiker...?

Otäckt också att läsa om främlingsfientligheten. Det verkar ju helt bisarrt att rikta lösa anklagelser utan att ha minsta belägg för dem.
Jag håller med dig, såna åsikter är verkligen skrämmande.

Cicki sa...

De säger på nyheterna att det är en vänsterradikalgrupp som kallar sig för Global Interfada är misstänkta. De har tydligen spridit flygblad om brandbomber och att butiker ska brännas. Den gruppen har tydligen koppling till AFA-rörelsen.