torsdag 15 maj 2008

Kreativ terapi

I måndags var det Fibromyalgidagen. Då var bästa väninnan på en föreläsning där man bland annat pratade om hur helande det är för kroppen med någon form av kreativ terapi. Det var ingen nyhet för oss som lever med fibro. De flesta av mina fibrovänner sysslar med någon form av kreativitet. Ute i stugorna så sys det, det stickas, det målas, det drejas och det skrivs. Själv syr jag, som ni vet. Dessutom stickar och skriver jag. Både jag och mina vänner vet att vi mår bra av att vara kreativa. Nu är det även vetenskapligt bevisat att vi haft rätt hela tiden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, alltid härligt att ha rätt...särskillt när det innebär något så roligt som att sy!

Cicki sa...

Jag som du sett många gånger här på bloggen så vet du att jag älskar att sy...:-)

S... sa...

Det låter ju som en klok slutsats tycker jag!!!

Anonym sa...

Jag tror att alla mår bra av att vara kreativa nån gång. Eller vad tror du? Jag har känt extra behov av att skapa o vara kreativ sen jag fick barn. Det är flera som känner likadant. Undrar varför... kanske är all den "lediga" tid man får?

Cicki sa...

Mammsen: Jag håller med dig. Jag tror de flesta har någon form av kreativ ådra som vi mår bra av att använda oss av då och då. Varför? Kanske just som du säger att det är en form av "ledig" eller "egen" tid. Det kan ju gälla när man har små barn hemma. Men när man har mycket egen tid så stämmer ju inte det. Jag tror att skapandet i sig är ett sätt att se att man gör något bra och på det viset stärker självkänslan. Det är mitt alldeles eget uttryck att visa vem jag är. Nåt är det i alla fall eftersom just kreativ terapi används så ofta när man helar trasiga själar, till exempel.

Anonym sa...

Ja, precis. Jag tror också det stärker självkänslan och därför mår alla bra av det.