tisdag 12 februari 2008

Nåt är sjukt

Ibland kan jag bli så där himla uppretad över nåt som jag tycker är fel. Ikväll blev jag det när jag såg fyrans nyheter. Där redovisade man att amerikanska forskare har börjat misstänka att man blir fetare av konstgjorda sötningsmedel än av vanligt socker. Då kom jag att tänka på när jag upptäckte att man i Inside Brus har tillsatt Aspartam.
Jag har en reflux på matstrupen och måste ta sådan medicin. Jag har ett annat preparat på mitt recept men eftersom man alltid blir tilldelad det som är billigast så fick jag Inside Brus vid ett tillfälle. Av någon anledning kollade jag innehållsförteckningen och såg att det innehöll Aspartam vilket min ordinarie medicin inte innehåller. Den innehåller ingen form av konstgjort sötningsmedel. Aspartam har ju dessutom visat sig vara cancerframkallande. Så numera nekar jag på apoteket att ta emot Inside Brus och jag har även talat om varför jag inte vill ha det som ersättning.
Här kommer den ena rapporten efter den andra om konstgjorda ämnen och så ska vi få de i oss via medicinerna också. De som vi inte kan välja bort på grund av vår hälsa. Det om någonting är sjukt.

1 kommentar:

resan mot ljuset sa...

Bra att du stod på dig. Och bra att du fick gehör. Man misstänker ju att aspartam då är billigare än annat verksamt ämne. Eller om det bara har en sötningseffekt, har man väl lagt till det för att göra sin produkt mer lättsväljd. Fel likaså, om ämnet är farligt. Skyr alla konstgjorda sötningsmedel som pesten, också för att det smakar konstigt.