lördag 22 december 2007

Hjärnsläpp

Idag hade jag tänkt förbereda lite julmat. Bland annat skulle jag göra två vegetariska alternativ, eftersom äldsta bonussonen är vegetarian. Jag skulle göra kålrotslåda och grönsakspaté. Jag började med att skala och dela kålroten för kokning. Det var inga problem utan den hamnade i en kastrull på spisen. Sedan skulle jag göra grönsakspatén. Den skulle bestå av purjolök, morötter och palsernacka. Varje grönsak skulle tillredas för sig för att sedan varvas i en form och gräddas. Allt skulle göras i mikron. Jag riktigt såg framför mig hur vackert randig den skulle bli. Jag mikrade alla grönsakerna och tänkte för mig själv att det här går ju smärtfritt och bra. Så skulle jag aldrig tänkt. Det var då det stora hjärnsläppet inträffade.

När man hade mikrat grönsakerna så skulle varje grönsak mixas för sig tillsammans med creme fraiche och ägg. Sagt och gjort. Eftersom purjon skulle vara i botten av formen började jag mixa den. Jag tyckte den såg lösare ut än den purén som beskrevs i receptet. Men jag tänkte att jag inbillade mig bara. Så jag häller i det gröna i formen och flyttar över mixerstaven till de kokade morötterna. Det såg också löst ut men jag mixade klart och häller försiktigt över morotsblandingen över purjolöksblandningen. Det blev rena rama politikerpatén. En rödgrön röra. Allt flöt ihop och det där vackert randiga som jag sett framför mig blev ett minne blott. Vad hade jag gjort för fel. För att jag gjort fel insåg jag ju. Receptet hade jag fått av min väninna som är duktig att laga mat. Säger hon att det är ett bra recept så är det ett bra recept.

Då slog det mig. Jag hade glömt att slå bort kokvattnet. Inte konstigt att det blev såsigt. Som tur är så hade jag inte gjort palsternackpurén och jag hade både mer morötter och purjolök. Det var bara att börja om. Nu står kålrotslådan och grönsakspatén på spisen för att svalna av. Det är av misstagen man skaffar sig erfarenhet, har jag för mig. Gud så mycket erfarenhet jag måste ha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fnissar åt kokvattnet som var kvar :) Hur tyckte du att det färdiga resultatet smakade?

Cicki sa...

När jag gjorde på rätt sätt så blev den kanongod. Det är inte sista gången jag gör den, det är M och jag överens om....:-)))