tisdag 20 november 2007

Soppkväll

Ikväll har sambon och jag varit borta tillsammans. Det sker alldeles för sällan. Han är en riktig "hemmagris" som är svår att få med sig ut. Medan jag har ett stort kontaktnät och vill träffa mina vänner ofta. Men ikväll blev det av att han följde med mig.



Reumatikerföreningen hade soppkväll och till den hade de inbjudit vår lilla stads pensionerade stadsantikvarie. Han är en eldsjäl som fortfarande håller på att dokumentera vår stads historia och som ofta leder guidade turer genom stan.



Eftersom sambon och jag har ett gemensamt intresse för historia så var det självklart att vi skulle gå på denna soppkväll med föreläsning. Det var mycket intressant att få höra om hur staden utvecklats genom århundradena. Stadsantikvarien berättade mycket om den industiella utveckling i staden. Vi har ju stora industier här idag men för några hundra år sedan var det mest småindustrier där det är bara en som överlevt till dags datum.



Det var även kul att få presentera sambon för en del av mina vänner även om han redan innan träffat dem som betyder mest för mig. Nu fick han ansikten på dem jag brukar prata om. Han tyckte det var så trevligt att han funderar redan nu på att följa med fler gånger. Det är kul när man kan göra något tillsammans.



Vi bjöds även på potatis-och purjolökssoppa med ostsmörgås, kaffe och pepparkakor. Som vanligt var det en massa lotterier men där hade vi ingen tur ikväl även om jag hade kunnat tänka mig att bära hem flera av de fina vinsterna. Det får väl bli en annan gång. Jag har ju haft tur i kärlek istället.

Inga kommentarer: